Kuusi vinkkiä onnistuneeseen sähköpostimarkkinointiin.

6 vinkkiä onnistuneeseen sähköpostimarkkinointiin

Ensimmäisen sähköpostin lähettämisestä on jo lähes 50 vuotta. Tuon ensimmäisen testisähköpostin jälkeen sähköpostivirta on kiihtynyt eksponentiaalisesti. Tänä päivänä sähköposteja lähetetään arviolta 270 miljardia päivässä. Luku kasvaa edelleen. Vuonna 2021 sähköposteja tullaan lähettämään päivittäin yli 320 miljardia kappaletta. Nämä valtaisat luvut kertovat, että sähköpostiliikenne käy vilkkaampana kuin koskaan.

Sähköpostia luetaan ja siihen luotetaan

Meistä lähes jokainen lukee sähköpostia päivittäin. Monelta löytyy erilaisia sähköpostiosoitteita harrastuksiin, työpaikalle, työnhakuun, opiskeluun ja arkeen. Pelkästään oma sähköpostikäyttäytymisemme antaa selityksen aiemmin mainittuihin lukuihin.

Jotta yrityksesi tekemä sähköpostimarkkinointi tuottaisi hyviä tuloksia, listasimme tähän blogiin kuusi vinkkiä onnistuneeseen sähköpostimarkkinointiin.

 

SMART tavoitteet, S.M.A.R.T tavoitteet, tavoitteiden saavuttaminen

 

6 vinkkiä onnistuneeseen sähköpostimarkkinointiin:

1. Kirkasta tavoite

Sähköpostimarkkinointiin pätee samat säännöt kuin kaikkeen markkinointiin: tekemällä irrallisia toimenpiteitä, joille ei ole asetettu tavoitteita ja joita ei mitata, tuhlaat aikaa ja rahaa. Timanttinen, loppuun hiottu hakukoneoptimoitu sisältö, ei yksin riitä. Jotta voit mitata kampanjan onnistumista, sinun tulee asettaa tavoite ja seurata siihen pääsemistä.

2. Tarjoa lisäarvoa ja hyötyä

Sähköpostien lähettäminen on helppoa ja kustannustehokasta. Sähköposti on tutkitusti tehokkain markkinoinnin kanava ROI:n näkökulmasta. Sähköposti mahdollistaa saman viestin lähettämisen rajattomalle määrälle vastaanottajia.

Koska sähköpostien lähettäminen on helppoa, on tärkeää panostaa sisältöön.

Luo sisältö sähköpostiin vastaanottajalähtöisesti. Mieti, mistä tiedosta lukija todella hyötyy ja rakenna yrityksestäsi kuvaa aiheen asiantuntijana. Tarvittaessa jaa vastaanottajajoukko pienempiin segmentteihin ja räätälöi sisältö heille sopivaksi.

3. Vältä turhia viestejä

Spämmäys, eli turhat viestit, muodostaa sähköpostiliikenteestä lähes puolet. Verkosta löytyy monenlaisia spämmiviestejä robottien luomista kampanjoista verkkopankkitunnuksia kalasteleviin huijausviesteihin.

Myös rehellinen yritysviestisi voi päätyä spam-kansioon, jos sen vastaanottaja kokee, että viesti on hänelle turha. Tähän tilanteeseen voit joutua, jos lähetät viestejä liian usein, niiden sisältöön ei ole panostettu tai ne lähtevät väärälle kohderyhmälle.

4. Näytä mielenkiintoiselta

Sähköpostimarkkinoinnin, uutiskirjeiden ja päivittäisen sähköpostiviestinnän virrassa erottuminen on valttikorttisi. Räätälöidyn sisällön lisäksi kannattaa sähköposteille luoda brändiäsi tukeva kiinnostava ilme.

Käytä sisällössä sopivasti mielenkiintoisia videoita, toimivia kuvia ja tehokasta grafiikkaa. Näin voit jäädä positiivisella tavalla lukijan mieleen. Yksi tehokeino on hymiöiden hyödyntäminen sähköpostin aihekentässä, mutta käytä tätä taktiikkaa vain, jos se sopii yrityksesi tyyliin ja viestin sisältöön.

5. Toimi GDPR:n mukaan

GDPR on vaikuttanut sähköpostimarkkinointiin valtavasti. Jos et vielä ole tutustunut GDPR:n vaikutuksiin, on viimeistään nyt syytä tutustua lakipykäliin ja varmistaa, että yrityksesi toiminta on lakien mukaista. GDPR vaikuttaa tällä hetkellä vahvasti kuluttajapuolella, jossa suoramarkkinointiin on yrityksellä oltava vastaanottajan lupa.

B2B-markkinoinnissa säännöt ovat toistaiseksi sallivammat, mutta nekin voivat muuttua lähivuosina. Jo nyt sinun on mainittava, mistä sähköpostiosoite on saatu ja miksi henkilö on vastaanottanut viestin. Älä myöskään unohda, että viestin vastaanottajan on voitava vaivattomasti antaa markkinointikielto tai peruttaa antamansa markkinoitilupa.

6. Muista analytiikka

Seuraamalla analytiikkaa voit tehostaa sähköpostisi avausmääriä ja tutkia, mitä linkkejä asiakkaasi klikkaavat. Analytiikalla voit myös tutkia, mihin aikaan päivästä kohderyhmäsi on aktiivisimmillaan ja tähdätä viestisi aina tuohon hetkeen. Kampanjan tavoitteen asettaminen ja analytiikan seuraaminen liittyvät kiinteästi toisiinsa.

Riippuen sähköpostikampanjan tavoitteesta, tulee sinun seurata analytiikassa eri asioita: jos haluat kasvattaa verkkosivuillesi tulevan liikenteen määrää, haluat todennäköisesti enemmän tilaajia uutiskirjeellesi. Tällöin seuraat uutiskirjeen tilaajamäärää. Jos taas haluat kerätä liidilistaa potentiaalisista asiakkaista, uutiskirje voi ohjata ladattavaan materiaalin, jonka saadakseen täytyy syöttää yhteystietonsa. Tällöin mitattava asia on syntyneiden liidien määrä.

Ota sähköposti osaksi yrityksen markkinointia

Sähköposti tarjoaa tehokkaan työkalun, korkean ROI:n ja suoran yhteyden asiakkaaseen. Älä väärinkäytä markkinointikanavaa huonosti toteutettuihin kampanjoihin, vaan panosta laatuun. Sähköpostimarkkinoinnissa voi onnistua, kun miettii tarkkaan, milloin, missä ja miksi sähköpostia lähettää.

 

New call-to-action

 

Lue myös artikkelimme: