Digimarkkinointi-digitaalinen-markkinointi-sosiaalinen-media-digistoori-uudet-verkkosivut-1-2-1

5 tapaa onnistua sähköpostimarkkinoinnissa

Tiesitkö, että ensimmäinen sähköposti lähetettiin jo vuonna 1971? Tuon ensimmäisen testisähköpostin jälkeen sähköpostivirta on kiihtynyt eksponentiaalisesti. Tänä päivänä sähköposteja lähetetään arviolta 270 miljardia päivässä. Luku kasvaa edelleen. Vuonna 2021 sähköposteja tullaan lähettämään päivittäin yli 320 miljardia kappaletta. Nämä valtaisat luvut kertovat, että sähköpostiliikenne käy vilkkaampana kuin koskaan.

Sähköpostia luetaan ja siihen luotetaan

 Meistä lähes jokainen lukee sähköpostiaan päivittäin. Monelta löytyy erilaisia sähköpostiosoitteita harrastuksiin, työpaikalle, työnhakuun, arkeen ja muihin tarkoituksiin, kuten erilaisiin arvontoihin osallistumiseen. Pelkästään oma sähköpostikäyttäytymisemme antaa selityksen aiemmin mainittuihin lukuihin.

Markkinointi- ja viestintäkanavana sähköposti on tehokas kanava, johon ihmiset luottavat. Amerikkalaisen Oberlon mukaan 40% kuluttajista toivoo, että heidän käyttämänsä brändit lähestyisivät heitä tiedotteilla ja tarjouksilla useamman kerran kuukaudessa. Monet kuluttajat uskovat sähköpostin säilyvän  hyödyllisenä viestintä- ja markkinointikanavana vielä kymmenien vuosien päästä.

Yritysmaailmassa sähköpostia avataan kuluttajia aktiivisemmin ja sen koetaan olevan toimiessaan kanavista kaikista tehokkain. Tästä syystä sähköpostimarkkinointia ja uutiskirjeitä ei pidä unohtaa markkinoinnin strategiasta, vaan niitä kannattaa hyödyntää tehokkaana ja taktisena osana yrityksen markkinointitoimenpiteitä.

5 tapaa onnistua sähköpostimarkkinoinnissa:

Tarjoa lisäarvoa ja hyötyä

Sähköpostien lähettäminen on helppoa ja kustannustehokasta. Sähköposti on useille yrityksille tehokkain markkinoinnin kanava ROI:n näkökulmasta. Sähköposti mahdollistaa saman viestin lähettämisen rajattomalle määrälle vastaanottajia.

Koska sähköpostien lähettäminen on helppoa, on tärkeää panostaa sisältöön. Amerikkalainen Optimonster-verkkosivu selvitti tutkimuksessaan, että alle 55% markkinoijista uskoo, että heidän sähköpostinsa tuo lukijalle lisäarvoa.

Luo sisältö sähköpostiin vastaanottajalähtöisesti. Mieti mistä tiedosta lukija todella hyötyy ja rakenna yrityksestäsi kuvaa aiheen asiantuntijana. Tarvittaessa jaa vastaanottajajoukko pienempiin segmentteihin ja räätälöi sisältö heille sopivaksi.

Älä spämmää

Spämmäys, eli turhat viestit, muodostaa sähköpostiliikenteestä lähes puolet. Verkosta löytyy monenlaisia spämmiviestejä robottien luomista kampanjoista verkkopankkitunnuksia kalasteleviin huijausviesteihin.

Myös rehellinen yritysviestisi voi päätyä spam-kansioon, jos sen vastaanottaja kokee, että viesti on hänelle turha. Tähän tilanteeseen voit joutua, jos lähetät viestejä liian usein, niiden sisältöön ei ole panostettu tai ne lähtevät väärälle kohderyhmälle.

Näytä mielenkiintoiselta

Sähköpostimarkkinoinnin, uutiskirjeiden ja päivittäisen sähköpostiviestinnän virrassa erottuminen on valttikorttisi. Räätälöidyn sisällön lisäksi kannattaa sähköposteille luoda brändiäsi tukeva kiinnostava ilme. Sisällytä siihen mielenkiintoisia videoita, toimivia kuvia ja tehokasta grafiikkaa.  Näin voit jäädä positiivisella tavalla lukijan mieleen. Yksi tehokeino on hymiöiden hyödyntäminen sähköpostin aihekentässä, mutta käytä tätä taktiikkaa vain, jos se sopii yrityksesi tyyliin ja viestin sisältöön.

Toimi GDPR:n mukaan

Vuosi sitten voimaan tullut GDPR on vaikuttanut sähköpostimarkkinointiin valtavasti. Jos et vielä ole tutustunut GDPR:n vaikutuksiin, on nyt hyvä hetki tutustua lakipykäliin ja varmistaa, että oma toiminta on lakien mukaista. GDPR vaikuttaa tällä hetkellä vahvasti kuluttajapuolella, jossa suoramarkkinointiin on yrityksellä oltava vastaanottajan lupa.

Yrityspuolella säännöt ovat toistaiseksi sallivammat, mutta nekin voivat muuttua lähivuosina. Tämän vuoksi on viisasta varmistaa, että sinulla on kohderyhmäsi suostumus sähköpostien lähettämiseen. Älä myöskään unohda, että viestin vastaanottajan on voitava vaivattomasti antaa markkinointikielto tai peruttaa antamansa markkinoitilupa.

Muista analytiikka

Seuraamalla analytiikkaa voit tehostaa sähköpostisi avausmääriä ja tutkia, mitä linkkejä asiakkaasi klikkaavat. Esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnin työkalu Mailchimp tarjoaa mahdollisuuden tutustua sähköpostien avausmääriin ja klikkauksiin. Analytiikalla voit myös tutkia, mihin aikaan päivästä kohderyhmäsi on aktiivisimmillaan ja tähdätä viestisi aina tuohon hetkeen.

Ota sähköposti osaksi yrityksen markkinointia

Sähköposti tarjoaa tehokkaan työkalun, korkean ROI:n ja suoran yhteyden asiakkaaseen. Älä väärinkäytä markkinointikanavaa huonosti toteutettuihin kampanjoihin, vaan panosta laatuun. Sähköpostimarkkinoinnissa voi onnistua, kun miettii tarkkaan, milloin, missä ja miksi sähköpostia lähettää.

Lisää vinkkejä sähköpostimarkkinointiin?

Ota meihin yhteyttä!

Sisällöntuotanto on yksi tärkeä osa onnistunutta sähköpostia. Lue tästä vinkit sisällöntuotantoon: