Brändin tone of voice ja visuaalisuus ehjänä kokonaisuutena

Yhtä tärkeää kuin oikeiden digimarkkinointikanavien valitseminen, on sisällöt ja tyyli, joilla niissä viestitään. Tone of voicen, ”äänensävyn”, jota yritys käyttää viestiessään asiakkaille, tulisi olla yhtenäinen kanavasta ja viestijästä riippumatta. Tämä pätee kaikkiin kohtaamisiin asiakkaiden kanssa: yrityksen sosiaalisen media kanavissa tapahtuva viestintä ei voi poiketa liikaa siitä linjasta, jota esimerkiksi yrityksen verkkosivut, yrityksen toimitilat ja asiakaspalvelussa työskentelevät henkilöt viestivät. Äänensävyn lisäksi myös visuaalisen tyylin tulee olla yhtenäinen kanavasta riippumatta.

Äänensävyllä rakennetaan brändimielikuvaa

Mikäli yrityksen digimarkkinointikanavien sisällöntuotanto on vastuutettu useammalle henkilölle, on isona riskinä, että kanavien välisessä tai jopa kanavien sisäisessä äänensävyssä on vaihtelua. Miksi se sitten on ongelma? Äänensävy, joka säilyy samanlaisena kanavasta riippumatta, rakentaa yhtenäistä brändimielikuvaa. Brändimielikuvalla kasvatetaan luottamusta ja rakennetaan asiakkaiden silmissä mielikuvaa rehellisestä toimijasta. Vaihteleva äänensävy hämmentää ja luo epäluottamusta.

Monessa yrityksessä tuskaillaan sisällöntuotannon kanssa. Edellisessä blogissamme käsittelimme aihetta, mistä keksiä aiheita some-postauksiin. Useasti ongelma ratkaistaan niin, että vastuu sisällöntuotannosta annetaan ryhmälle ihmisiä, jolloin he kaikki osallistuvat some-päivityksiin vuorotellen. Tämäkin tapa voi toimia, mutta jos näin tehdään, on hyvä laatia ohjeistus brändin äänensävylle.

Mistä lähteä liikkeelle?

Määrittele ensin kohderyhmä, kenelle yrityksesi viestii. Ovatko asiakkaasi yritysasiakkaita vai kuluttaja-asiakkaita? Onko kohderyhmäsi vanhempaa ikäryhmää vai milleniaaleja? Minkälaisia arvoja kohderyhmällä on? Jos yrityksessäsi on tehty ostajapersoonamäärittely, se toimii hyvänä lähtökohtana tässä.

Seuraavaksi mieti omaa brändiäsi tai yritystäsi. Mitä arvoja yrityksesi edustaa? Kirjaa ylös kolme adjektiivia, joilla kuvailisit brändiäsi, jos se olisi ihminen. Adjektiivit voisivat olla esimerkiksi näkemyksellinen, visuaalinen ja palveleva.

Kolmanneksi mieti, miten määrittelemäsi adjektiivit näkyvät viestinnässä kohderyhmällesi, esimerkiksi:

Näkemyksellinen – asiantunteva, rohkea, ajatuksia herättävä
Visuaalinen – tyylikäs, harmoninen, yhtenäinen
Palveleva – luotettava, kuunteleva, rehellinen

Viimeisenä laadi tämän pohjalta ohjeet sille, millä tyylillä brändisi viestii:

Viestintätyylimme on asiantunteva ja ajatuksia herättävä. Vältä olemasta tylsä ja tavallinen.
Brändimme on visuaalinen, joten haluamme erottua tyylikkäällä ja harmonisella sisällöllä.
Olemme luotettava ja palveleva, käytä positiivista kieltä.

Nyt sinulla on ohjeistus brändisi äänensävylle!

Hyvin mietitty ja valittu äänensävy antaa mielikuvan, että viestijänä on oikea henkilö, ei yritys. Äänensävyn tulee olla linjassa yrityksen arvojen kanssa. Varmista, että yrityksesi arvot välittyvät samanlaisina kaikissa kanavissa.

Oletko uudistamassa brädiäsi ja tarvitset tukea uudistukseen?

Ota meihin yhteyttä!

Uskomme, että myös näistä artikkeleista olisi sinulle hyötyä: