Vältä näitä virheitä liidinhankintakampanjassa

Omien kontaktien huvetessa, kun lisää myyntiä tarvittaisiin, on monen yrityksen harkittava uusien liidien hankkimista myyntinsä tueksi. Liidinhankintakampanjat ovat yleinen tapa hankkia liidejä tehokkaasti ja nopeasti. Bisnesmaailman ilmaiset webinaarit ja kuluttajille suunnatut erilaiset arvonnat ovat hyviä esimerkkejä liidinhankintakampanjoista. Liidinhankintakampanjoihin liittyy monia sudenkuoppia, joihin voi kompastua. Tästä löydät kuusi yleistä virhettä, joita kannattaa välttää liidikampanjaa suunnitellessa.

1. Arvonta, jolla ei ole mitään tekemistä yrityksesi kanssa

Yhteystietoja metsästäessä voi kenelle tahansa iskeä suuruudenhulluus. Yrityksenne tarvitsee liidejä kipeästi ja haluatte niitä suuren määrän nopeasti. Tämän vuoksi arvontaan otetaan lahjaksi mikä tahansa ämpäri, jonka tiedetään toimivan suomalaisessa kohderyhmässä.

Arvontalahjaa suunnitellessa unohdatte kuitenkin linkittää sen jollain tavalla yrityksenne toimintaan. Tämän takia liidejä sataa roimasti, mutta suurinta osaa kiinnostaa vain ämpäri, eikä yrityksenne toiminta.

2. Arvonta, jonka lahja on liian suuri ja mahtipontinen

Arvonnan suunnittelu on taiteenlaji, jossa täytyy laskelmoida arvontalahjan arvo, liidien tarve ja ostajaprofiilin kiinnostuksen kohteet. Näiden kaikkien ominaisuuksien ollessa vaakakupissa, täytyy lahja valita tarkkaan. Onko lahja tarpeeksi kiinnostava, että kohderyhmä osallistuu arvontaan, mutta samalla tarpeeksi pieni, ettei se tuo mukanaan vääränlaisia liidejä?

Hyvin suunniteltu lahja on tarpeeksi pieni, mutta mielenkiintoinen, jolloin sopiva kohderyhmä kiinnostuu, mutta väärä kohderyhmä ei koe osallistumista aikansa väärtinä.

3. Liidit, jotka jäävät kylmenemään käyttämättöminä

Liidikampanja on pyöräytetty käyntiin ja yrityksesi on päättänyt kerätä liidejä muutaman kuukauden ajan. Kampanja rullaa itsekseen ja tuottaa liidejä tasaisesti. Kahden kuukauden kuluttua liidejä ruvetaan kontaktoimaan. Ensimmäiset liidit ovat kuitenkin jo kylmenneet kuin kiireessä unohtunut kahvi. Kylmenneille liideille yritys saattaa vielä olla kaukaisessa muistissa, mutta heille myyminen täytyy aloittaa uudelleen lähtöruudusta.

Uusimmat liidit tietävät ja muistavat yrityksen, joten myynnissä päästään heti seuraavalle kierrokselle. Tämän vuoksi liidejä on hyvä kontaktoida tasaisesti kampanjan aikana, jottei työ mene niin sanotusti harakoille.

4. Liian innokas viestintä ensi kohtaamisella

Meistä jokainen on tavannut henkilön, joka heti ensi kohtaamisella kertoo elämästään kaiken ja puhuu omista asioistaan tunteja henkeä vetämättä. Älä ole tuo ihminen hankkimillesi liideille. Otitpa liideihisi yhteyttä puhelimitse tai sähköpostilla, aloita rauhallisesti. Älä soita ihmiselle seitsemää kertaa päivässä, kunnes hän vastaa ärtyneenä. Älä myöskään lähetä hänelle sähköpostia joka päivä viikon ajan ja sen jälkeen hiljene neljäksi viikoksi.

Aloita viestintä rauhassa ja harkiten. Rakenna luottamusta ja kiinnostusta ja tee toimenpiteet tasaisesti, jotta liidisi tottuu tekemiseesi. Näin rakennat rauhallista suhdetta liidiisi, etkä vaikuta liian aggressiiviselta heti ensi kohtaamisella.

5. Punaisen langan unohtaminen kokonaisuudesta

Liidien tarpeen ollessa kiireisin, voi kampanjasuunnittelussa hötkyillä niin, että kokonaisuudesta katoaa punainen lanka. Kokonaisuuden tulee toimia niin, että jokainen kohta johdattaa liidiä kohti ennalta määriteltyä päämäärää.

Jos esimerkiksi liidi on hankittu tietystä palvelusta kertovalla oppaalla, mutta ensimmäisessä yhteydenotossa puhutaan täysin eri palvelusta, katkeaa punainen lanka heti alkumetreillä. Jos taas muista palveluista kerrotaan vasta muutaman kohtaamisen jälkeen, kun ensin on rakennettu kiinnostusta yritystä kohtaan alkuperäisen palvelun ympärille, soljuu punainen lanka läpi kanssakäymisen selkeästi ja yhtenäisesti.

6. Unohdat pyytää suostumuksen

Kaiken digitaalisen tekemisen takana seisoo GDPR. Jokaisen liidikampanjan yhteyteen kannattaa aina lisätä suostumus, jolla selkeästi ilmaistaan, että henkilöön tullaan olemaan yhteydessä jossain muodossa yrityksesi toimesta. Vaikkei suostumusta aina tarvitsisi hankkia, esimerkiksi B2B-kohderyhmässä, ei suostumuskohdan lisäämisestä ole haittaa. Näin tiedät itse, että jokainen liidi on tietoinen siitä, mihin he tietonsa antavat.

Liidihankintakampanja voi olla tuottava tai kuluttava tapa kasvattaa myyntiä. Rakentamalla kampanjan huolella ja suunnittelemalla ostopolun vaiheet, varmistaa yrityksesi sen, että liidihankintakampanja on tehokas apu yrityksesi myynnin kasvattamisessa.Digistoori on liidinhankinnan ammattilainen. Erilaisten liidinhankinnan kampanjoiden suunnittelu, luominen ja koostaminen ovat osa yrityksen ammattitaitoa. Autamme yritystäsi suunnittelemaan tehokkaimmat liidinhankintakampanjat!

Lisävinkkejä digimarkkinointiin?

Ota yhteyttä!

Lue myös nämä: