Digimarkkinointi-digitaalinen-markkinointi-sosiaalinen-media-digistoori-uudet-verkkosivut-02734-1

Näillä vinkeillä valjastat verkkosivut osaksi yrityksen asiakaspalvelua

Asiakaspalvelu on tärkeä osa jokaisen yrityksen toimintaa. Oli kyseessä kivijalkaliike tai verkossa toimiva yritys, on asiakaspalvelu se, joka voi erottaa loistavan tekijän vieressä olevasta toimijasta.

Verkossa tapahtuvat toimenpiteet ovat tärkeä osa toimivaa asiakaspalvelua. Monille yrityksille verkon eri toiminnot, verkkosivuista chattiin ja someen, ovat osa markkinointia. Joillekin ne ovat pakollinen paha, joka täytyy digimaailmassa olla hallussa. 2000-luvun toisen vuosikymmenen ollessa lopuillaan on tärkeää päästä eroon näistä aatteista. Verkkosivujen käytettävyys ja selkeys ovat tärkeä osa asiakaspalvelua vuonna 2019.

Toimivat verkkosivut parantavat myynnin mahdollisuuksia

Internetin ja digitalisaation nousun myötä myös ostopolku on muuttunut. Internet on siirtänyt ostoprosessissa valtaa ostajalle ja tuonut ostoprosessiin uusia, tiedonhakuun liittyviä elementtejä. Aiemmin henkilö saattoi tehdä ostopäätökseen nähtyään toimivan tv- tai ulkomainoksen. Nykyään ostoprosessiin sisältyy usein vierailu verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa ja erilaisilla keskustelupalstoilla tai blogeissa, joista löytää muiden ihmisten mielipiteitä kyseisestä yrityksestä tai tuotteesta. Samoin kilpailevien tuotteiden vertailusta on tehty helpompaa.

Tämän vallan siirron myötä verkkosivujen sisällön tärkeys korostuu entisestään. "Tuottakaa uutta sisältöä, jatkuvasti, yötä päivää", huutavat massat, jotka sisältöä kuluttavat. Ennen panostamista sisällöntuotantoon, on tärkeää katsoa omia verkkosivuja kriittisin silmin ja miettiä, palvelevatko verkkosivut asiakasta. Löytyykö verkkosivuilta oleellinen tieto ja onko sivuston käytettävyys kunnossa.

Asiakkaita on erilaisia ja heitä jokaista tulee palvella

Tarvitset uuden paidan. Vaihtoehtosi ovat tuhannet erilaiset verkkokaupat, sekä kaupunkisi useat kivijalkaliikkeet. Sinulle on tärkeää, että näet paitavalikoiman etukäteen, mutta myös se, että voit sovittaa paitaa ennen ostoa. Tutustuessasi alueen liikkeisiin, löydät erään yrityksen verkkosivuilta pelkät aukioloajat, joita ei ole päivitetty sitten viime joulun erityisaukioloaikojen. Toisen yrityksen verkkosivuilta löydät linkin aukioloaikoihin, mutta myös verkkokauppaan. Tutustut yrityksen paitavalikoimaan ja selvität, josko liike on vielä auki ja suuntaat ostoksille.

Ystäväsi etsii paitaa. Hän vihaa uusien asioiden ostamista, eikä häntä oikeastaan kiinnosta miltä paita näyttää, kunhan se löytyy. Ystävällesi on tärkeintä vain päästä liikkeeseen mahdollisimman helposti. Hän tutustuu alueesi liikkeisiin ja löytää saman yrityksen, jossa vierailit. Hänelle verkkokaupalla ei ole mitään väliä, mutta aukioloaikojen yhteydessä löytyvä karttalinkki helpottaa hänen ostosreissuaan huomattavasti. Hän suuntaa perässäsi ostoksille samaan liikkeeseen, jossa kävit aiemmin.

Ihmisiä on Suomessa yli 5 miljoonaa erilaista ja jokaiselle asiakaspalvelu tarkoittaa eri asiaa. Toiselle on tärkeää, että verkkosivuilta löytää kaiken tarvittavan ja tarpeettomankin tiedon, kun toiselle nopeus on tärkeintä. Tämä sama pätee kivijalkaliikkeessä kävijöihin, joista osa haluaa henkilökohtaista palvelua samalla, kun heidän ystävänsä saattaa olla äärimmäisen allerginen "voinko auttaa" kysymykselle. Tämän vuoksi verkkosivujen käytettävyyteen kannattaa panostaa.

Käytettävyyttä kannattaa miettiä erilaisten käyttäjien näkökulmasta. Löytääkö ostajien Sherlock Holmes sivuiltanne kaiken mahdollisen nippelitiedon, jota hän saattaa haluta? Pääseekö ostajien Mika Häkkinen nopeasti etusivulta suoraan yhteystietoihin?

Verkkosivujen tekniset asiat parantavat käytettävyyttä

Sisältöjen ja visuaalisuuden lisäksi verkkosivujen tekniset ominaisuudet ovat osa asiakaspalvelua. Ovatko sivusi nopeat, jotta äkkipikaisinkin ostaja löytää sieltä etsimänsä nanosekunnissa? Löytyykö verkkosivuiltasi valikko, jonka avulla seikkailija voi navigoida sisältöjesi aallokossa? Entä miten on linkkien laita, ovatko ne kaikki kunnossa vai löytyykö verkkosivuilta linkkejä vanhoihin sivuihin tai poistettuihin blogiteksteihin?

Panostamalla perusasioihin, kuten verkkosivujen nopeuteen ja rikkonaisten linkkien korjaamiseen, parantuu käyttäjän kokemus yrityksestäsi huomattavasti. Samalla, kun rikkonainen linkki tai hitaasti mateleva verkkosivu voivat aiheuttaa negatiivisia tunteita käyttäjässä, luovat tehokkaat ja helposti käytettävät sivut positiivisia tunteita. Verkkosivuilla on tärkeä rooli siinä, siirtyykö niiden käyttäjä koskaan klikkaamaan tuotetta ostokoriin, ottamaan yhteyttä tai astumaan sisään kivijalkaliikkeeseen.

Digimaailma on tullut jäädäkseen

Internet, digitaalisuus ja verkon erilaiset sfäärit ovat tulleet jäädäkseen. Enää ei kannata tuhlata energiaa haratakseen digitalisaatiota vastaan. Internetin synnyn jälkeen on syntynyt jo kokonainen uusi sukupolvi kuluttajia ja yrityspäättäjiä, jotka asioivat mieluiten verkon välityksellä. Mikäli verkkosivut tuntuvat pakolliselta pahalta, on nyt hyvä hetki muuttaa asennetta ja ottaa ne osaksi asiakaspalvelua ja toimivaa asiakaskokemusta. Verkkosivut ovat yksinkertainen tapa auttaa asiakasta ja palvella juuri hänen tarpeitaan.

Apua verkkosivujen suunnitteluun?

Me autamme!

Lisää luettavaa?