Tuhansia kävijöitä verkkosivuilla, muttei yhtään yhteydenottoa

Yrityksellä on erinomaiset ja visuaalisesti miellyttävät verkkosivut. Yritys seuraa analytiikkaa ja on huomannut, että sivuilla seikkailee kuukaudessa satoja ja joskus jopa tuhansia ihmisiä. Kuitenkaan sivuilla seikkailevista ihmisistä kukaan ei ota yhteyttä tai lähetä sähköpostia. Yritys miettii, missä voi olla ongelma, kun liidejä ei synny edes muutamaa kuukaudessa. Tällaisessa tilanteessa ongelma voi johtua puuttuvista konversiopisteistä.

Konversiopiste muuttaa anonyymin seikkailijan potentiaaliseksi liidiksi

Konversiopiste on hetki, jossa verkkosivukävijä jättää yhteystietonsa yritykselle. Konversiopiste voi olla yhteydenottolomake, oppaan lataus tai esimerkiksi chatbot, joka ilmestyy verkkosivulle keskustelemaan seikkailijan kanssa.  Konversiopisteet mahdollistavat ostopolun jatkumisen verkkosivuseikkailun päätyttyä, sillä nyt yritys voi olla yhteydessä aiemmin anonyymiin seikkailijaan.

Analytiikka konversiopistesuunnittelun tukena

Jos yrityksen verkkosivuilta ei vielä löydy minkäänlaisia konversiopisteitä, mutta sellaisia suunnitellaan, on hyvä ottaa analytiikka mukaan suunnitteluun. Google Analyticsissä syyniin kannattaa erityisesti ottaa Behaviour Flow (Käytösvirta) ja Pages report (Sivuraportti).

Behaviour Flow -kohdasta näkee helposti, missä verkkosivukävijät liikkuvat ja miltä sivuilta he poistuvat useimmiten poistuvat (drop-off). Samoin Behaviour Flow -kohdasta näkee, mille sivuille kävijät yleisesti saapuvat (Landing page). Kun tähän dataan yhdistää Pages report kohdan sivudatan, saa kuvan siitä, millä sivuilla tuhannet ihmiset oikeastaan seikkailevat.

Konversiopisteet tukemassa asiakaskokemusta

Seikkailureittien ollessa selvillä, on aika rakentaa erilaisia konversiopisteitä näille reiteille. Erityylisille sisällöille kannattaa miettiä niihin sopivat konversiopisteet. Paras lähtökohta tähän on miettiä, millaisesta konversiosta tietyn sisällön kuluttaja hyötyy. Näin luodaan onnistunut asiakaskokemus.

Mikäli kyseessä on informatiivinen blogiteksti, kävijälle voi esimerkiksi tarjota mahdollisuutta ladata opas samasta aiheesta. Tai jos kyseessä on yrityksen Palvelut-sivu, voi sivulle yhdistää chatbotin kyselemään tarkemmin kävijän tarpeista. Mikäli kyseessä on case-esimerkki, kannattaa yrityksen tarjota esimerkiksi helppoa yhteydenottomahdollisuutta sivun lopussa. Jokaisen konversiopisteen tulisi kantaa oma kortensa kekoon asiakaskokemuksen näkökulmasta.

Liideistä huolehtiminen on yhtä tärkeää kuin konversiopisteiden suunnittelu

Yritys voi rakentaa erinomaisia ja hyödyllisiä konversiopisteitä lukijalle dataan perustuvilla tulkinnoilla ja asiantuntijuudellaan. Konversiopisteistä ei kuitenkaan ole yritykselle hyötyä, jos ei ole suunniteltu, mitä ostopolulla tapahtuu konversiopisteiden jälkeen.

Markkinoinnin automaatiolla tai muutaman päivän sisällä puhelimitse tapahtuvalla kontaktoinnilla taataan se, että konversiopisteistä kerätyt liidit todella konvertoituvat osaksi yrityksen myyntiä. Näin varmistetaan se, että konversiopisteiden suunnitteluun käytetty aika maksaa itsensä takaisin tehokkaasti ja tuloksellisesti.

Digistoori tukee yrityksiä myynnillisen markkinoinnin kehittämisessä. Erilaisten konversiopisteiden suunnittelu ja liidien hankkiminen on Digistoorin ammattitaitoa. Kerro meille tarpeestasi!

Lisävinkkejä digimarkkinointiin?

Me autamme!

Lue myös nämä: