Digistoori-digimarkkinointi-52-1

Hakukoneoptimointi on jokaisen verkkosivun ystävä

”Digimarkkinointitapahtumat Helsinki”, ”Tapahtumatilat Lahti”, ”Oikeat kuvakoot some”, ”Wordpress vs Squarespace”, ”Askartelurautalankaa Helsinki”

Tässä vain muutama niistä hauista, joita Digistoorilla on tehty viimeisten viikkojen aikana.

Meistä jokainen hakee tietoa jatkuvasti. Aikanaan tiedonjanon sammuttamiseen tarvitsi kirjahyllyn tai ainakin lähikirjaston kirjastokortin. Tiedonhaku on helpottunut ja helpottunut. Nyt puhelimesi kertoo sinulle hakukohteesi osoitteen, hinnan, arviot ja monet muut tiedot yhdellä hakukerralla. Tämän vuoksi hakukoneoptimointi on äärimmäisen tärkeää yrityksen tai harrastetiimin nettisivuille, sillä mitä iloa on sivuista, joita etsivä ei löydä.

Hakukoneoptimointi yksinkertaisuudessaan

”Luo ymmärrettävää ja laadukasta sisältöä oikeille ihmisille" - Search Engine Journal

Viimeisten vuosien aikana hakukoneoptimoinnista on tullut verkkosivusuunnittelun ja yritysten verkkopresenssin kuuma peruna, jota heitellään ystävältä toiselle paniikissa, kun ei oikeastaan ymmärretä, mitä perunalla pitäisi tehdä.

Hakukoneoptimointi ei kuitenkaan todellisuudessa ole niin vaikeaa, mutta varsinkin alussa se voi olla hieman aikaa vievää.

Käyttäjä hakukoneoptimoinnin keskiössä

Hakukoneoptimoinnissa kaikki alkaa käyttäjästä. Siitä ihmisestä näytön toisella puolella, joka etsii sitä pannukakun ohjetta, ravintolaa, aktiviteetteja, korjausohjeita tai kotikonsteja. Hakukone haluaa tarjota käyttäjälle sisältöä, josta hän hyötyy. Näin ollen hakukoneoptimoinnin keskiössä on yrityksesi asiakas. Mikäli yrityksesi on kampaamo, ei sinun välttämättä kannata tarjota sivuillasi reseptejä, ellet tarjoa kampaamossasi myös vaikka pullaa, jolloin resepti voi olla loistava tapa tuoda sivuillesi liikennettä.

Hakukoneoptimointi vaikuttaa kaikkeen

Hakukoneoptimoinnin onnistumiseen tarvitset siis sisältöjä, joita ihmiset etsivät ja haluavat lukea. Sinun täytyy siis tuntea asiakkaasi. Tulevatko asiakkaat hypoteettiseen kampaamoosi hakemaan hurjia värjäyksiä, ympäristöystävällisiä tuotteita vai mahtavaa asiakaspalvelua. Hyötyisivätkö asiakkaasi ohjeista siihen, miten ylläpitää hiusten väriä tai ehkä siitä, mistä aineista käyttämäsi tuotteet on tehty.

Tutustuttuasi aiheisiin, jotka asiakkaitasi kiinnostavat on hyvä tutkia sanoja ja termejä, joilla noita aiheita etsitään. On turhaa, jos tarjoat ”vinkkejä luonnolliseen hiusväriin”, mutta se löytyy haulla ”räikeät hiusvärit”. Löydettyäsi termit tai sanat, joilla toivot tekstisi näkyvän, varmista, että nuo sanat löytyvät ainakin; tekstisi otsikosta, sen linkistä, sen väliotsikoista, tekstistä itsessään ja kuvien metatiedoista.

Laatu on tärkeää myös hakukoneoptimoinnissa

Hakukoneet, kuten Google, kehittyvät ja analysoivat käytöstämme verkossa jatkuvasti, jonka vuoksi niiden arvioista tulee jatkuvasti ihmismäisempiä. Tämän vuoksi laadun rooli kasvaa sisällöissä, jonka vuoksi sisältösi laatuun kannattaa panostaa.

Sisällön laadun lisäksi tekstisi linkkien tulee olla laadukkaita. Google arvostaa verkostoa. Tästä johtuen myös linkit vaikuttavat sivustosi hakukoneoptimointiin. Linkit, jotka johtavat sivuillesi ja linkit, joilla ohjaat käyttäjää muualle, tulee olla käyttäjälle hyödyllisiä. Vältä turhien linkkien laittamista, ja lisää linkkejä aiheista, jotka tukevat tekstiäsi tai joista käyttäjä voi hyötyä.

Viimeinen yksinkertainen hakukoneoptimointiin vaikuttava tekijä on sisällöntuotannon jatkuvuus. Hakukoneet arvostavat sitä, että niihin tulee lisää sisältöä ja jatkuvuus parantaa myös oman sivustosi näkyvyyttä. Hakukoneoptimoinnin kannalta kannattaakin miettiä, pystytkö sitoutumaan kerran viikossa, kerran kuussa tai useasti viikossa tapahtuvaan julkaisutahtiin.

Kaikkien näiden korjausten lisäksi arvostaa hakukone nopeita, käyttäjäystävällisiä sivuja, joten sisällön ollessa kohdallaan voit alkaa miettiä kuviesi kokoa ja sivustosi käytettävyyttä, mutta ota yksi askel kerrallaan.

Maltti on hakukoneoptimoinnin valtti

Olet tehnyt kaikki alustavat korjaukset, katsonut, että sivuillasi linkit toimivat, sivusi näyttävät hienoilta, sisällöt ovat kultaa ja hakusanat on suunniteltu. Käyt kokeilemassa Googlessa ja turhautumiseksesi et näy heti etusivulla ensimmäisenä. Älä hätäänny, odota pari päivää ja katso, mitä tapahtuu. Jos todella olet tehnyt kaiken erinomaisesti niin kyllä tulokset alkavat näkyä. Voit myös yllättyä, että hakukonenäkyvyytesi kannalta jokin huumorilla tehty teemakirjoitus saattaa tuoda sinulle mahdottoman määrän näkyvyyttä, jota et odottanut. Hakukoneiden kanssa maltti ja järjestelmällinen, käyttäjäkeskeinen, jatkuva ja laadukas tekeminen on kaiken tekemisen suola.

Digistoori voi auttaa yritystäsi hakukoneoptimoinnissa. 

Ota meihin yhteyttä!

Lue myös: