DSC01557-e1559637827983-1

Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto vaatii asiakkaan tuntemista

Yrityksen sisältösuunnitelma on kehitteillä. Ajatuksena on kirjoittaa tekstejä aiheista, jotka liittyvät yrityksen tuotteisiin ja toimialaan. Tekstit kirjoitetaan yrityksen sisällä niin, että kirjoittajana toimii se, jolla on siinä hetkessä aikaa. Kiireen vuoksi tekstejä ei ehditä oikolukea, vaan ne ladataan blogiin maanantaisin, koska sisältökalenterissa lukee, että joka maanantai pitää julkaista blogi. Muutaman kuukauden päästä katsotaan sisältöjä, joista yhtä on luettu alle viisi kertaa ja muita ei kertaakaan. Sisällöntuotantoa kuitenkin jatketaan, sillä niin on sovittu.

Sisällöntuotanto lähtee asiakkaasta

Sisällöntuotannon määrän kasvaessa, on monessa yrityksessä sisältösuunnitelma tehtynä ja strategia valmiina, mutta tärkein - asiakaskunnan tuntemus - puuttuu. Hakukoneoptimointi, tuo sisällöntuotannon hiljainen partneri, vaatii onnistuakseen juuri asiakaskunnan tuntemusta. Varsinkin Googlen algoritmin kehittyessä, ei tekninen tekeminen ja sanaston oikeisiin paikkoihin syöttäminen enää yksin riitä, kun algoritmi analysoi tekstin laatua, luettavuutta ja hyödyllisyyttä lukijalle. Tämän vuoksi tutustuminen mahdolliseen asiakaskuntaan on tärkeä osa sisällöntuotantoa.

Ketä aiheesi kiinnostaa?

Suomessa on yli 5 miljoonaa ihmistä. Sosiaalisinkaan suomalainen ei tunne heistä jokaista. Siksi asiakaskunnan löytäminen voi joskus tuntua haastavalta. Asiakaskunnan löytämiseen vaikuttavat itse tuotteen tai palvelun lisäksi monet tekijät, kuten hinta, sijainti ja ostokanava. Asiakaskunnat eroavat laajasti riippuen tuotteesta: erityisviehe lohenkalastukseen Norjan vuonoilla tai uusi ultrapehmeä WC-paperi "jokaiseen kotiin" kiinnostaa erilaista asiakaskuntaa. Sisällöntuotannon ja hakukoneoptimoinnin näkökulmasta sisällöntuotannon tekeminen vieheelle voi todellisuudessa olla helpompaa, sillä asiakaskunta on selkeästi rajatumpi ja yrityksestä löytyy todennäköisesti kalastusharrastajia, jotka osaavat ajatella, millaiset sisällöt ovat käyttäjälle tärkeitä.

Ystävät avuksi sisällöntuotantoon

Asiakaskuntaan tutustuminen ja heille mielekkään sisällön tuottaminen kannattaa aloittaa läheltä. Selaamalla omaa Facebook-kaverilistaa, Instagram-tuttuja tai vaikka harrastusporukan WhatsApp-ryhmää, voit löytää potentiaalisia asiakkaita. Usein ystäväpiiristä löytyy ihmisiä, joilla voi olla hyviä ideoita sisällöntuotannon tueksi. Pyydä heiltä apua. Esimerkiksi entinen luokkakaveri voi työskennellä alalla, jolle yritys koettaa myydä tuotetta. Instagramissa aktiivinen serkku saattaa hakea uutta palvelua tukemaan yrityksensä toimintaa tai se ilopilleri vaellusporukassa työskentelee alalla, jolle tuotteenne sopii.

Hyödynnä tarjolla olevia kanavia asiakkaisiisi tutustumisessa

Aina et voi yrittäjänä tuntea jokaisen mahdollisen asiakkaasi tarpeita. Etenkin, jos tarjoat palvelua, joka skaalautuu useille aloille, tai tuotetta, joka sopii erilaisiin tilanteisiin. Kiitos internetin, voit jalkautua tutustumaan satoihin potentiaalisiin asiakkaisiisi. Esimerkiksi Facebook on täynnä suuria, eri aiheisiin erikoistuneita ryhmiä, joissa keskustelu käy kuumana aiheesta kuin aiheesta. Näppärä yrittäjä sulautuu osaksi massoja ja seuraa aiheita, joista ryhmissä keskustellaan. Nämä keskustelut voivat tuottaa uusia ideoita, saatat löytää uusia asiakaskuntia tai aiheita, joissa asiakkaasi todella tarvitsevat tukea ja apua. Internetin massojen hyödyntäminen tarjoaa sinulle ajatuksia oman yrityksesi tai tukipiirisi ulkopuolelta. Keskusteluaiheista voit rakentaa sisältöjä, joilla vastaat asiakaskunnan kysyntään.

Tutustuminen vie aikaa, mutta se kannattaa

Tutustuminen asiakaskuntaan ja hakukoneoptimoidun sisällön tuottaminen tälle kohderyhmälle, oikealla sanomalla ja oikeissa kanavissa, vie aikaa. Internetissä sisällöt, kuten blogit, elävät kuitenkin pitkään, jos hakukoneoptimointi on hoidettu huolella. Näin sisältö voi poikia uusia asiakkaita vielä useiden kuukausien tai vuosien päästä julkaisuhetkestä. Tästä syystä panostaminen hakukoneoptimointiin, asiakkaisiin tutustumiseen ja sisältöjen laatuun, on sijoitus pitkälle tulevaisuuteen.

Apua hakukoneoptimointiin ja sisällöntuotantoon?

Me autamme!

Sisällöntuotanto on taitolaji. Uskomme, että hyödyt myös näistä artikkeleistamme: