Optimointi - tärkein osa hakukonemarkkinointia

Kirjoitimme hakukoneoptimoinnista muutama viikko sitten blogissa ”Hakukoneoptimointi on jokaisen verkkosivun ystävä”.

Siinä missä hakukoneoptimointi (SEO) vaatii systemaattista ja pitkäjänteistä tekemistä ennekuin tulokset näkyvät, voi hakukonemarkkinoinnilla (SEM) saada tuloksia aikaan hyvinkin nopeasti, jopa samana päivänä. Itse hakukonemainoksen luominen on yksinkertaista, mutta kampanjan tehokkuuden seuraaminen ja sen pohjalta muutosten tekeminen vaatii syvempää osaamista. Optimointi onkin tärkein osa hakukonemarkkinointia, haluathan saada parhaan mahdollisen tuloksen markkinointi-investoinnillesi.

Näin kustannukset määräytyvät

Hakukonemarkkinoinnin kustannukset määräytyvät mainoksesta syntyneiden klikkien mukaan. Et maksa hakutuloksissa näkymisestä, vaan kustannus syntyy vasta siinä vaiheessa, kun verkkosivustollesi ohjaavaa linkkiä klikataan. Mitä enemmän klikkauksia, sitä enemmän kustannuksia.

Suomessa yhden klikkauksen hinta vaihtelee parista kymmenestä sentistä pariin euroon. Mitä kilpaillumpi hakusana sen korkeampi hinta. Jotta kustannukset pysyvät hallussa, kannattaa mainoskampanjalle asettaa päivä- tai viikkokohtainen budjetti, jolla saadaan rajattua mainontaan käytettävä kokonaiskustannus tietyn ajan sisällä.

Tee tehokasta hakukonemarkkinointia

Oikein hyödynnettynä hakukonemarkkinointi on erittäin tehokasta. Valitsemalla mainoksissa käytettävät hakusanat oikein sekä hyödyntämällä kohdennuskriteereitä kuten sijaintia, tavoitat potentiaaliset asiakkaasi juuri oikeaan aikaan ja oikeasta paikasta. Kirjoittamalla koukuttavan mainostekstin ohjaat heidät hakukoneesta verkkosivustollesi.

Pelkkä linkin klikkaus ei kuitenkaan yksin riitä. Iso merkitys on myös sillä, mille sivulle mainoksen linkki verkkosivustollasi ohjaa. Jos hakukonemainoksessa on tuotetarjous, tulisi linkin ohjata suoraan kyseiselle tuotesivulle tai jos kyseessä on rekrytointi, linkin tulisi ohjata rekrytointisivuille. Yksikin ylimääräinen mutka ennen kuin asiakas löytää tiensä määränpäähän, tarkoittaa eksyneitä asiakkaita.

Ennen kuin panostat hakukonemarkkinointiin, on tärkeää, että yrityksesi verkkosivusto palvelee tarkoitustaan. Sivuston tulee olla käyttäjäystävällinen niin, että käytettävyys, sisällöt ja tekninen toteutus ovat kunnossa. 

Apua hakukonemarkkinointiin?

Me autamme!

 

Etsitkö lisälukemista?

Tutustu ainakin näihin:

Tutustu myös palveluihimme