Kolme syytä käyttää kesäaika asiakaskokemuksen kehittämiseen

Kolme syytä käyttää kesäaika asiakaskokemuksen kehittämiseen

Lähestymme uhkaavasti juhannusta, suomalaisen yritysmaailman kääntöpistettä. Hetkeä, jolloin yritysten työntekijät muotoilevat lomaviestiä sähköposteihinsa, ja hoitavat vielä viimeisiä tehtäviä valmiiksi ennen kesälomaa. Kesää edeltänyt kevät on ollut vuonna 2020 erikoinen ja erilainen, joka on näkynyt myös suomalaisessa yritysmaailmassa. Vaikka nyt on jo palattu näennäisesti ”uuteen normaaliin” koronakriisin jäljiltä, ei yritys- ja kuluttajamaailma palaa takaisin entiseen ainakaan hetkeen, jos ikinä. Siksi nyt on erinomainen hetki käyttää kesä yrityksen digitaalisten asiakaskokemusten kehittämiseen. Alta löydät kolme syytä siihen, miksi nyt on juuri oikea hetki kehittää yrityksen toimintaa.

 

asiakaskokemus, asiakaskokemuksen kehittäminen

 

Miksi panostaa digitaaliseen asiakaskokemukseen juuri nyt:

 

1. Kevään korona vei suomalaiset verkkoon

Suomalainen yritysmaailma otti valtavia digitalisaation harppauksia kevään aikana. Koronakriisin tuomat rajoitteet ja uusi normaali veivät asiantuntijat olohuoneisiinsa etätöihin, ja yritystapaamiset erilaisiin verkkopalaverialustoihin. Vaikka Suomi on aina ollut digitalisaation edelläkävijä monessa suhteessa, on tämä kevät näyttänyt monelle yritykselle, että kaiken voi todella hoitaa tarvittaessa ilman fyysisiä tapaamisia. Tämä tarkoittaa sitä, että ihmiset ovat jatkossa valmiimpia ostamaan kauempaa, jos oikea palveluntarjoaja löytyy. Ei haittaa, jos paras konsultti asuu Ivalossa, sillä Zoom ja verkon kanavat toimivat missä vain.

Tämä näkyy myös siinä, että asiakkaasi ovat valmiimpia ostamaan sinulta verkossa. Onkin tärkeää, että nyt viimeistään panostatte yrityksenä verkon kanavien toimivuuteen, omnikanavaiseen markkinointiin, ja digitaalisten asiakaskokemusten kehittämiseen.

 

2. Ostajalla on aina eräpallo

Digitaalisessa ostopolussa ostajalla on aina valta. Hän voi kilpailuttaa, vertailla ja pyytää tarjouspyyntöjä helposti sadasta eri paikasta muutamalla klikkauksella. Hänen käytössään ovat erilaiset verkon vertailualustat ja arvostelusivut, joiden pohjalta hän rakentaa ostopäätöstään. Jos jonkun yrityksen verkkosivut tökkivät, palveluita ei löydy, yhteystiedot ovat vanhentuneet tai sosiaalisessa mediassa chat-viestiin ei vastata koskaan, on ostajan nykyään helppo vaihtaa seuraavaan. Tämä digitalisaation tuoma vallan muutos on hyvä muistaa asiakaskokemuksen merkitystä miettiessä. Verkossa vaihtaminen kilpailijaan on helppoa, jonka vuoksi on tärkeää erottua edukseen jo ensi kohtaamisella.

 

3. Panostamalla parhaaseen erotut ja olet valmis tulevaan

Jos asiakaskokemuksen analysointi, verkon kanavien kehittäminen, ostopolkujen määrittäminen, markkinoinnin automaation jäsentely ja laadukas asiakaslähtöinen sisällöntuotanto onnistuisivat kaikilta silmän räpäyksessä, olisi Suomi täynnä erityisen erinomaisia asiakaskohtaamisia ja uskomattomia asiakaskokemuksia. Asiakaskokemusten analysointi, suunnittelu ja kehittäminen eivät tapahdu käden käänteessä, vaan työ vaatii aikaa ja osaamista. Kuitenkin panostamalla asiakaskokemusten kehittämiseen, ja pyrkimällä luomaan parhaita kokemuksia, erotut kilpailijastasi helposti.

Panostamalla kerralla kunnolla asiakaskokemuksen kehittämiseen, otat myös askeleita tulevaa varten. Digitalisaation vitsaus on nopea muutos, ja jatkuvasti kehittyvät teknologiat, joka tarkoittaa sitä, että jokaisen yrityksen on oltava valmis jatkuvaan muutokseen. Kuitenkin, kun pohjatyö on tehty heti alusta saakka kunnolla, on muutoksiin helpompi valmistautua. Näin varmistat, että yrityksesi on valmis myös tulevaisuuteen ja takaa asiakkailleen aina parhaat asiakaskokemukset kanavista ja teknologioista riippumatta.

 

asiakaskokemus, asiakaskokemuksen kehittäminen

 

Lue myös artikkelimme: