Markkinoinnin automaatio inbound-markkinoinnin tueksi

Luot innostavaa sisältöä, sinulla on sitoutuneita verkkosivukävijöitä, ja uteliaat sähköpostilukijat lukevat viestisi useita kertoja. Teet onnistunutta inbound-markkinointia, jolla innostat, sitoutat ja kannustat potentiaaliset asiakkaasi kauppaa kohti. Inbound-markkinoinnin ytimessä on juuri yksilöityjen asiakaskokemusten ja lisäarvon tuottaminen potentiaalisille asiakkaille. Tuomalla markkinoinnin automaation inbound-markkinoinnin sisältöjen ja strategian oheen , tehostat yrityksesi tekemistä. Hyvin suunniteltu markkinoinnin automaatio parantaa asiakaskokemusta, mutta heikosti rakennettu automaatio voi latistaa sen kokoaan. Yhdistämällä automaattiset toimenpiteet laadukkaisiin sisältöihin sekä hyvin suunniteltuihin, yksilöllisiin ostopolkuihin, varmistat, että nämä kaksi maailmaa tuovat yhdessä asiakkaasi kohti kauppaa.

Huonosti toteutettu markkinoinnin automaatio latistaa asiakaskokemusta

Markkinoinnin automaatio on hyvä renki, mutta huono isäntä. Kuten muutkin teknologiset innovaatiot ja järjestelmät, niin myös markkinoinnin automaatio vaatii rinnalleen ohjaajan, joka kertoo sille, miten asiat tulee hoitaa. Markkinoinnin automaatiota tuleekin käyttää strategisesti ja sisältölähtöisesti. Tämän vuoksi onnistunut markkinoinnin automaatio vaatii rinnalleen tehokkaan ja laadukkaan inbound-markkinoijan, joka luo timanttisia sisältöjä potentiaalisen liidin kulutettavaksi.

Kaikki tekeminen lähtee asiakkaasta

Kuten inbound-markkinoinnin aatteeseen kuuluu, syntyy asiakaskohtaaminen asiakaslähtöisesti. Kanavasta riippumatta luot yrityksesi eri kanavissa erinomaista sisältöä, josta asiakkaasi voi kiinnostua ja päätyä tutustumaan muihin sisältöihisi. Riippuen hänen reitistään ja teemoista, joista hän on kiinnostunut, odottaa asiakkaasi yksilöityä ja henkilökohtaista asiakaskohtaamista yrityksesi kanssa. Kukaan ei halua tuntea olevansa vain numero miljardien nollien ja ykkösten massassa. Tämän vuoksi toimiva, hyvin suunniteltu markkinoinnin automaatio, voi osaltaan tukea inbound-markkinoinnin kokemusta.

Markkinoinnin automaatioon kannattaa investoida aikaa

Kuvitellaan, että sinulla on B2B-yritys, jossa tarjoat erilaisia ajanhallinnan järjestelmiä puutarhureille. Potentiaalinen asiakkaasi, pihanhoitoyrityksen johtava puutarhuri, on päätynyt verkkosivuillesi Facebook-postauksesta, jossa kerroit yrityksesi erilaisista pihanhoidon suunniteluun kehittämistäsi excel-pohjista. Puutarhuri lukee sisältösi ja vakuuttuu siitä, että kyseisistä pohjista olisi heille varmasti hyötyä. Hän valitsee sopivimman, jättää sähköpostinsa ja saa käyttöönsä laadukkaan pohjasi. Muutaman minuutin kuluttua markkinoinnin automaatiojärjestelmä alkaa lähettää hänelle viestejä siitä, olisiko hän kiinnostunut ostamaan ajanhallinnan järjestelmäsi. Seuraavana päivänä hän saa järjestelmältä massaviestin, joka ei liity mitenkään pihanhoitoon. Otsikossa puutarhuria kutsutaan vieläpä ainoastaan hänen sukunimellään. Puutarhurin asiakaskokemus on pilalla ja hän näkee punaista, kun kahden päivän päästä yrityksesi myyjän numero näkyy hänen puhelimensa näytöllä.

Suunnittelemalla ja kokeilemalla opit kehittämään automaatioita

Markkinoinnin automaatio, hutiloiden tehtynä, voi pilata asiakaskokemuksen hetkessä, ja tuhota potentiaalisen liidin yritykseltäsi. Mikäli puutarhurin automaatiopolun suunnitteluun olisi investoitu lisää aikaa ja mietitty se tarkasti, olisi puutarhurin asiakaskokemus voinut olla täysin erilainen.

Esimerkiksi onnistuneempi automaatio olisi voinut kulkea seuraavalla tavalla: Puutarhurin ladattua pohjan, saa hän kahden päivän kuluttua sähköpostin, joka alkaa ”Hei Etunimi, näin saat kaiken hyödyn irti XX pohjastamme!”. Sähköpostiviestissä kerrotaan vinkkejä siihen, miten pohjaa voi käyttää tehokkaammin. Lisäksi siinä opastetaan miten pohjan voi siirtää verkkoon, esimerkiksi Google Sheetsiin, jotta koko tiimi voi käyttää sitä. Viestistä löytyy erilaisia linkkejä lisäohjeisiin ja opastusvideoihin. Puutarhuri klikkaa yhtä ohjevideota, jossa hän voi ladata myös yksityiskohtaiset ohjeet videon alta.

Kahden viikon kuluttua puutarhurille tarjotaan sähköpostilla toista pohjaa, jolla hän voi tehostaa tekemistään entisestään. Automaatio reagoi toimintoihin niiden tapahtuessa ja tarjoaa lisäarvoa, sekä hyödyllisiä sisältöjä puutarhurin käyttöön. Kuukauden kuluttua sähköpostissa esitellään yrityksen ajanhallinnanjärjestelmää ja miten se tarjoaa samoja toimintoja kuin tuttu excel, mutta entistä tehokkaammin ja tiimivetoisemmin. Puutarhuri avaa viestin kerran, toisen kerran ja vielä kolmannenkin, jonka jälkeen automaatio lähettää hänestä vinkin myyjälle, joka soittaa puutarhurille. Puutarhuri on tyytyväinen yrityksen aiempiin sisältöihin ja pyytää myyjän kertomaan lisää palvelusta. Kauppa syntyy ja puutarhuri on äärimmäisen tyytyväinen kokemuksiinsa yrityksestä.

Jatkossa hän saa vielä useita erilaisia sisältöjä, ohjeita ja vinkkejä, joilla hän pystyy saamaan kaiken ilon irti yrityksen järjestelmästä. Tyytyväinen puutarhuri suosittelee järjestelmää myös muille tutuilleen, jotka vuorostaan aloittavat tahoillaan omat, yksilölliset, automaatiopolkunsa.

Markkinoinnin automaatio auttaa markkinoinnin ja myynnin tiimejä

Esimerkissä yrityksesi ensimmäinen henkilökohtainen tapaaminen puutarhurin kanssa tapahtui vasta kuukausia ostopolun alun jälkeen. Tätä ennen markkinoinnin automaatio oli toiminut taustalla kuukausia, kuljettaen puutarhuria kohti kauppaa laadukkaiden ja mielenkiintoisten sisältöjen avulla. Puutarhurin potentiaalisuutta arvotettiin matkan varrella ja järjestelmä lähetti vinkin myyjälle vasta siinä vaiheessa, kun puutarhuri oli jo hyvin tietoinen yrityksen tarjoamasta lisäarvosta. Näin markkinoinnin automaatio, yhdistettynä inbound-markkinoinnin aatteisiin ja strategiaan, tarjoaa tehokkaita tuloksia yrityksen markkinointiin, myyntiin ja liiketoiminnan kasvuun.

New call-to-action

Lisää tietoa markkinoinnin automaatiosta? Lue myös nämä: