Erilaiset työkalut inbound markkinoinnin toteuttamiseen. Mitä on inbound markkinointi?

Mitä on inbound-markkinointi?

Olet varmasti joskus kuullut inbound-markkinoinnista, sillä termi on ollut monien myynnin ja markkinoinnin henkilöiden huulilla jo lähemmäs vuosikymmenen. Termi, joka löyhästi käännettynä tarkoittaa sisään ohjaavaa markkinointia, on osa markkinoinnin muutosta.

Inbound-markkinoinnissa asiakas saapuu luoksesi

Inbound-markkinointi eroaa aikaisemmasta outbound-markkinoinnista. Outbound-markkinoinnissa yritys matkasi kentälle, asiakkaan luokse, ja kertoi siellä asiakkaalle palveluistaan, tuotteistaan ja asiantuntijuudestaan. Inbound-markkinoinnissa asiakas saapuu yrityksesi luokse. Inbound-markkinoinnin ideana on tuottaa sisältöjä siellä, missä asiakkaasi liikkuu. Näiden sisältöjen tehtävä on olla mielenkiintoisia ja/tai vastata asiakkaan tarpeisiin niin, että hän itse saapuu verkkosivuillesi, verkkokauppaasi tai esimerkiksi Youtube-kanavallesi. Tällöin asiakkaasi on inbound asiakas.

Inbound-markkinointi tarjoaa asiakkaallesi lisäarvoa ja parantaa asiakaskokemuksia

Kuvittele itsesi asiakkaana. Sinulle on mielessäsi polttava haaste tai pulma, olet esimerkiksi luvannut kokata puolisollesi upean illallisen vuosipäivänäsi, mutta mielessäsi on ainoastaan resepti pasta bologneselle, jota teet joka päivä muutenkin. Suuntaat verkkoon. Kirjoitat Googleen hakusanaksi "upea ja helppo resepti vuosipäivään". Sinulle aukeaa lista useita erilaisia hakukoneoptimoituja tuloksia illallismenusta viiden aineen superillalliseen. Klikkaat tunnetun maitovalmistajan linkkiä, jossa puhutaan helposta ja maittavasta illalliselämyksestä.

Resepti ei vaikuta liian vaikealta, joten innostut. Erinomaiseksi asiakaskokemuksesi tekee se, että sivulta löytyy myös ohjevideoita, joista näät miten ainekset sekoitetaan ja asetellaan lautaselle. Lisäksi sivuilta löytyy hyödyllisiä vinkkejä illallispöydän kattamiseen, sekä myös jälkiruokaidea pääruoan oheen. Reseptin keskellä on mahdollisuus tilata myös valmistajan reseptikirje noviisikokeille, josta saat uusia ja helppoja reseptejä suoraan sähköpostiisi. Tilaat kirjeen, sillä kokkaustarpeita tulee varmasti myös jatkossa. Olet myyty, ja suuntaat lähimpään kauppaan. Maitovalmistaja on luonut sinulle positiivisen asiakaskokemuksen täynnä lisäarvoa, joten nappaat hyllystä kyseisen valmistajan tuotteita, vaikka vieressä olisi myös halvempia vaihtoehtoja. Kauppareissulla muistat, että kaapista puuttui myös muutamia muita tuotteita, jotka nappaat mukaan valmistajan valikoimasta. Olet tyytyväinen asiakas ja löydät sivuille myös jatkossa metsästäessäsi ruokavinkkejä. Löydät jatkuvasti uusia hyödyllisiä vinkkejä, sivut ilahduttavat sinua personoiduilla asiakaskokemuksilla ja opit myös jatkuvasti uutta. Inbound-markkinointi perustuu asiakkaan sitouttamiseen ja ilahduttamiseen niin, että he palaavat asiakkaiksesi myös uudelleen.

Inbound-markkinointi tuottaa lisäarvoa

Inbound-markkinoinnin tehtävä on tarjota asiakkaalle kiinnostavia sisältöjä, jotka johdattavat hänet yrityksen kanaviin. Tämän jälkeen yrityksesi tehtävä on sitouttaa kävijä tarjoamalla erilaisia mahdollisuuksia jatkuvaan kanssakäymiseen, mutta myös tarjoamalla lisäarvoa asiakaskokemukseen. Jos sisältö, jota asiakas tutkailee, on tylsä, eikä se vastaa hänen esittämäänsä kysymykseen, ei asiakas jää tutustumaan sivuille tai tilaa yrityksen uutiskirjettä, vaan hän suuntaa kohti seuraavaa yritystä. Inbound-markkinoinnin ytimessä on juuri asiakas ja hänen tarpeensa. Luomalla mahdollisuuksia erilaisiin, yksilöityihin asiakaskokemuksiin varmistat, että inbound-markkinoinnin ajatus elää sivuillasi vahvana.

Inbound-markkinointi luo asiakkaillesi positiivisia asiakaskokemuksia, tuottaa lisäarvoa ja tarjoaa mahdollisuuksia myös tuleviin asiakaskohtaamisiin. Inbound-markkinoinnin avulla yrityksesi voi kasvattaa liiketoimintaansa entisestään rakentamalla erinomaisia asiakaskokemuksia, mielenkiintoisia sisältöjä ja ilahduttavia kohtaamisia.

 

Lisätietoa inbound-markkinoinnista

Tutustu myös seuraaviin artikkeleihimme: