Digistoori-digimarkkinointi-31-1

Analytiikka voi olla paras ystävä tai ajoittainen tuttava

Meillä jokaisella on ainakin yksi tuttava-ystävä, jota näämme usein, mutta silti tiedämme heidän elämästään hyvin vähän. Samalla meillä on paras ystävä, joka tuo elämäämme iloa ja sisältöä. Analytiikka kaikissa verkon eri kanavissa voi olla näistä ystävistä jompi kumpi. Analytiikka voi olla asennettuna, mutta sitä ei seurata, tai kun seurataan seuraaminen jää enemmän katsomisen tasolle, eikä numeroiden merestä saa kiinni mitään konkreettista. Toinen ääripää on, että analytiikkaa seurataan aktiivisesti, se tarjoaa hyödyllistä tietoa yrityksen toimintaan ja sen avulla kehitetään verkkosivujen toimivuutta. Kumpi kaveri analytiikka on sinun yrityksessäsi?
 

Analytiikkatyökalujen oppiminen vie aikaa

Vanha sanonta kuuluu, ettei kukaan ole seppä syntyessään. Näin on myös analytiikkamaailmassa. Analytiikkatyökaluja on monia ja niiden numeroiden ja käyrien sisäistämiseen menee aikaa. Mikäli aika on rajallinen on hyvä aloittaa esimerkiksi Google Analyticsin tai vaikka Facebook Insightsin sisäistämisellä. Kaikkiin juniin ei kannata hypätä yhtä aikaa, sillä se aiheuttaa vain matkapahoinvointia ja turhautumista.
 

Google Analytics tarjoaa rajattomasti tietoa, jos sitä osaa etsiä

Googlen analytiikasta voit löytää lähes kaiken tiedon, mitä verkkosivuiltasi koskaan halusit; saat tietää, mistä kävijäsi tulevat, minne he sivuillasi liikkuvat, milloin he poistuvat ja mistä asioista he ovat kiinnostuneita. Aloittelijalle Google Analytics voi näyttäytyä pelottavana numeroiden sarjana, josta ei oikeastaan ymmärrä mitään. Onneksi alussa voit hyödyntää muutamia spesifejä sivuja, joilta saat jo alkuun hyödyllistä tietoa kävijöistäsi.
 

Analytiikkaa seuratessa on hyvä olla tavoitteita

Heti etusivulta löytyy sivujesi kävijämäärät, heidän sivuvierailujensa määrä, bounce rate ja kaikki alasivut, joilla verkkosivuvierailijasi ovat käyneet. Nämä numerot eivät tarkoita mitään, jos niihin ei ole yhdistetty tavoitteita, joiden avulla niitä on helpompi jäsennellä. Esimerkiksi asetatte yrityksellenne tavoitteeksi sivukävijöiden tuplaantumisen. Tällöin kävijämäärä on tietenkin numero, jota seuraatte. Tavoitteeksenne voitte asettaa poistumisprosentin (Bounce Rate) aleneman, jolloin sivuille tuleva jää seikkailemaan verkkosivuillanne pidempään. Tällöin Bounce Raten ja todennäköisesti vierailtujen sivujen määrä ovat numeroita, joita seuraat. Tavoitteellisuus tekee analytiikasta työkalun, eikä vain numeroalustan.
 

Kävijöistä saatua tietoa voi hyödyntää muissa kanavissa

 Vasemman sivun valikosta Kävijät (Audience) alta löydät tietoa sivukävijöistäsi. Tätä tietoa kannattaa seurata, sillä voit oppia jotain uutta sivusi kävijäryhmistä. Voit esimerkiksi tavoitella +40 miehiä, mutta kävijäsi ovatkin +20 naisia, jolloin tämä tarjoaa sinulle mahdollisuuden esimerkiksi sosiaalisen median kampanjojen muutoksille. Alavalikon kohdassa Kiinnostukset (Interests) löydät kävijöidesi kiinnostuksia. Sinulla on lemmikkikauppa, mutta sivukävijöitäsi ei kiinnosta mikään eläimiin liittyvä, joka kertoo siitä, että joko olet löytänyt täysin untuvikkomarkkinaraon tai sivukävijäsi eivät välttämättä ole sinulle tuottavimpia.
 

Visuaaliselle ihmiselle kävijävirta on tärkeä työkalu

 Kolmas osio, johon kannattaa tutustua on Kävijävirta (Behaviour Flow), joka löytyy kohdasta Käyttäytyminen (Behaviour) ja alavalikosta Kävijävirta (Behaviour Flow). Täältä saat tietää, miten sivuillasi pitäisi ehkä päivittää sisältöjä tai parantaa linkkejä, sillä näet, miten kävijät liikkuvat sivuillasi. Kävijävirrasta näet, minne kävijät liikkuvat etusivulta ja miltä sivuilta he tippuvat helpoimmin pois, joka ehkä tarkoittaa, että tuon sivun sisältöä on hyvä tarkastella uudelleen. Virrasta näkee myös helposti, onko esimerkiksi sisältöuudistus tai verkkosivujen kehitys onnistunut. Esimerkiksi vertaamalla liikettä parilta kuukaudelta ennen ja jälkeen uudistuksen voi nähdä, onko liikenne muuttunut tai parantunut aiempaan verrattuna. Näin analytiikka kertoo myös oikeaa dataa sivu-uudistuksen onnistumisesta.
 

Älä jää numeroiden vangiksi

Analytiikka on maailma täynnä informaatiota. On hyvä kuitenkin muistaa, että numeroiden vangiksi jääminen ja analytiikan pakkomielteinen tutkiminen ei paranna tehokkuutta, jos aikaa ja resursseja on vähän. Analytiikan seuraaminen voi olla todella tuloksellista ja antoisaa, muttei pidä antaa kaikkea valtaa numeroille. Mikäli numeroista ei saa mitään irti, voi niiden tuijottaminen tuntua stressaavalta. Tuolloin on hyvä muistaa, että verkkosivuille tehdyt muutokset eivät näy heti vaan verkkomaailmoissa, kuten sisällöntuotannossa, jatkuva tekeminen on tärkeää. Voi käydä, että yhtäkkiä vuodentakainen artikkeli nousee sivujesi sisäänheittäjäksi, koska aihe nousee otsikoihin. Tai tekemäsi muutokset alkavat tuottaa hedelmää myöhemmin kuin odotit. Analytiikka on erinomainen paras kaveri, kunhan muistaa ylläpitää muitakin ystävyyssuhteita, kuten sisällöntuotantoa, sosiaalista mediaa, hakukoneoptimointia ja hakusanamarkkinointia yllä samanaikaisesti. Näin analytiikasta tulee tärkeä ja tukeva osa kokonaisuutta, joka opettaa ja ohjaa tekemistä yhdessä muiden ystävien kanssa.
 

Apua analytiikan tutkimiseen?

Me autamme!

 

Mahtavaa, että olet kiinnostunut analytiikasta. Lue myös nämä artikkelit, joista voit oppia lisää: