Ensikertalaisen ohjeet Mailchimpin käyttöön, suomeksi!

Mailchimp on yksi markkinoilta löytyvistä sähköpostimarkkinoinnin työkaluista. Mailchimpistä löytyy rajaton määrä erilaisia toiminnallisuuksia ja ominaisuuksia. Ensikertalaiselle voi englanninkielinen ohjelma tuntua alkuun haastavalta. Jotta Mailchimpin käyttö sujuisi helpommin, loimme ensikertalaiselle suomenkieliset ohjeet Mailchimpin käyttöön.

Mailchimpissä jokainen sähköposti on oma kampanjansa

Kirjautuessasi sisään Mailchimpiin, aukeaa sinulle yleensä kampanjanäkymä. Ensimmäisen uutis- tai sähköpostimarkkinointikirjeesi lähettäminen alkaa näytön oikean kulman Create (Luo) -näppäimestä. Ensimmäiseksi pääset valitsemaan, millaista kampanjaa olet luomassa. Jos olet lähettämässä markkinointikirjettä, valitset kohdan Email (Sähköposti). Nyt voit nimetä kampanjan. Kampanjan nimi voi olla esimerkiksi ”Uutiskirje syyskuu”. Valitse nimi niin, että sinun on itse helppo seurata eri kampanjoita.

Vastaanottajien lisääminen

Voit ladata sähköpostisi vastaanottajat jo ennen kampanjan luomista tai luomisen aikana. Vastaanottajia ovat esimerkiksi uutiskirjeesi tilaajat tai käyntikorteista löytyvät potentiaaliset B2B-liidit. Voit lisätä vastaanottajat helpoiten ohjelmaan Mailchimpin ylävalikon kohdassa Audience (Yleisö).

Sähköpostiosoitteet ladataan klikkaamalla Create Audience (Luo yleisö) kohtaa ja copy-paste rows (leikkaa-liimaa rivejä). Näin voit liittää esimerkiksi excel-tiedostosta löytyviä sähköposteja. Voit nimetä tämän tilaajaryhmän sille sopivalla tavalla, esimerkiksi nimellä ”Potentiaaliset liidit”.

Sähköpostisi tarvitsee sisältöä

Kun olet valinnut uutiskirjeellesi tilaajat Audience (Yleisö) kohtaan, voit seuraavaksi aloittaa kampanjan visuaalisuuden suunnittelun kohdassa Content (Sisältö). Ensin sinulle aukeaa valikko, josta voit valita joko valmiin pohjan (Templates) tai luoda omasi. Valittuasi sopivimman vaihtoehdon, pääset luomaan viestiä.

Jokainen Mailchimp-pohja on hieman erilainen, mutta perusasiat ovat samoja; jokaisesta löytyy yläpalkki, runko ja alapalkki. Yläpalkkiin voit syöttää yrityksesi logon tai brändillesi sopivan kuvan. Runkoon rakennat vuorostaan sähköpostisi sisällön erilaisilla tekstisisällöillä, kuvilla, videoilla ja linkeillä.

Kaikki sisältövaihtoehdot löytyvät näkymän oikealta löytyvästä Content (Sisältö) -valikosta. Saat haluamasi sisällön osaksi viestisi runkoa nappaamalla sen oikealla olevasta valikosta ja vetämällä sen vasemmalle haluamallesi kohdalle (Drop block here).

Esimerkiksi tekstin (Text) valittuasi, ja vietyäsi se haluamaasi paikkaan, voit luoda erikokoisia tekstejä ja otsikoita. Tekstin muuttaminen tapahtuu oikealla olevassa editointilaatikossa. Fontin voit valita kohdassa Fonts ja sen kokoa pääset muuttamaan kohdassa Size.

Sähköpostin alapalkkiin on hyvä laittaa yrityksen yhteystiedot, sosiaalisen median linkit ja copyright-tiedot. Lisäksi Mailchimp automaattisesti syöttää alapalkkiin ohjeet uutiskirjeen perumiselle. Näitä tietoja ei kannata poistaa sillä GDPR-laki velvoittaa ne uutiskirjeeseen sisällyttämään, mutta Unsubscribe -tekstin tilalle kannattaa kirjoittaa ”Peruuta uutiskirje”.

Lähetä aina testiviesti.

Ennen sähköpostisi lähettämistä on aina tärkeää varmistaa, että sen kaikki osat toimivat oikein. Kätevimmin teet sen lähettämällä testisähköpostin. Voit lähettää sen sisällön editointitilassa yläkulman valikon Preview (Esikatsele) -kohdasta. Valitse sieltä alavalikosta ”Send test email” (Lähetä testiviesti). Lähetä viesti esimerkiksi itsellesi ja työkaverillesi.

Testaa viestistä, että kuvat aukeavat, linkit vievät oikeisiin paikkoihin ja että kokonaisuus toimii. Kun olet tyytyväinen viestiin, klikkaa alakulman ”Save and Close” (Tallenna ja sulje) -painiketta, ja sähköpostisi sisältö on valmis.

Lopuksi lisää lähettäjä ja aihe

Sähköpostisi on lähes valmis lähtemään maailmalle. Enää sinun täytyy lisätä lähettäjän sähköpostiosoite, joka voi olla esimerkiksi sinun sähköpostisi. Lähettäjä lisätään kohtaan From (Lähettäjä). From -kohdassa sähköpostisi alle ilmestyy teksti ”Verify email” (Todenna sähköpostiosoite). Todentaminen kannattaa tehdä, sillä näin vältät sähköpostisi katoamisen roskapostiin. Todennus tapahtuu nopeasti - Mailchimp lähettää sähköpostiisi koodin, jonka syötät näytölle ilmestyvään kenttään. Nyt sähköpostisi on todennettu.

Viimeisenä kohtana on sähköpostisi tärkein kohta – aihe (Subject). Aihe on se, jolla herätät lukijan kiinnostuksen ja innostat avaamaan viestisi. Aihetta kannattaakin miettiä harkiten ja pohtia, millainen teksti toimii kohderyhmässäsi. Onko viestisi sisältö informoivaa vai myyvää, miten aiheen tulee heijastaa sisältöä ja miten saat mahdollisimman monen avaamaan viestisi?

Aiheen keksittyäsi ja lyhyen kuvaustekstin lisättyäsi, on viestisi valmis lähtemään lentoon. Lähettäminen tapahtuu klikkaamalla yläkulman Send (Lähetä) -painiketta.

Kokeilemalla oppii jatkuvasti

Sähköpostiviestin matka ei pääty lähettämiseen, vaan Mailchimp tarjoaa laajan raportit (Reports) osion. Raporteista näet, mitä viestillesi on lähetyksen jälkeen tapahtunut: kuka on lukenut viestisi, mitä kohtaa viesteissäsi klikataan ja kuinka monta kertaa viestiä on avattu.

Kopioimalla (Replicate) kampanjasi Campaigns (Kampanjat) -tilassa ja lähettämällä viestin uudelleen, voit kokeilla, jos toinen teksti aihekentässä tuo enemmän avauksia. Voit myös esimerkiksi kokeilla, toimiiko aamulla lähetetty sähköposti kohderyhmässäsi iltalähetystä paremmin.

Kokeilemalla ja analytiikkaa seuraamalla, saat tärkeää tietoa kohderyhmäsi toiminnasta. Tietojen avulla voit kehittää sähköpostejasi ja kehittyä niiden lähettäjänä niin, että saat viesteistä suurimman hyödyn.Digistoorilla on laajasti kokemusta sähköpostimarkkinoinnista, uutiskirjeistä ja tietenkin myös Mailchimpistä. Autamme yritystäsi kehittämään toimivimmat tarinat sähköposteihisi!

Lisää vinkkejä sähköpostimarkkinointiin ja sisällöntuotantoon?

Ota yhteyttä!

Lue myös nämä:

Tutustu myös palveluihimme