euka

Miksi tehdä sisältösuunnitelma? Mistä aiheita sisältöihin?

Verkon maailma on muuttunut internetin alkuajoista, jolloin verkkosivut olivat staattisia lehtimäisiä sisältöjä. Nykyään jatkuva sisällöntuotanto on tarpeen, jotta pysyy hakukoneiden aallonharjalla. Sisältösuunnitelma varmistaa, ettei sisällöntuottajalta lopu ideat.

Sisältösuunnitelma on kaiken perusta

Sisällöntuotannossa pätee iänikuinen sääntö; hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Sisältösuunnitelmaan laitetaan kaikki eri sisällöntuotannon kanavat, joilla yritys toimii. Näitä ovat Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, blogi ja mahdolliset muut kanavat. Alussa on hyvä miettiä, millaista yleisöä yritys tavoittelee ja mistä kanavista heidät tavoittaa. Tämän jälkeen on mietittävä, millaista sisältöä tuo yleisö mahdollisesti kanavista haluaa. LinkedIniin ammattimaiset jutut, Instagramiin kauniit ja innostavat kuvat ja blogiin asiantuntijatekstit.

 

Tilaa Facebook-valmennus!

 

Kuinka paljon sinulla on aikaa?

Sisällöntuotantoon saa uppoamaan niin paljon aikaa, kun on valmis uhraamaan. Sisältösuunnitelmaa tehdessä on hyvä miettiä, miten paljon sinulla ja muilla sisällöntuottajilla on aikaa ja suunnitella jokaisen kanavan sisältötahti ajankäyttöön sopivaksi. Jos sinulla on tunti viikossa sisällöille, on turha suunnitella sisältöä joka kanavaan jokaiselle päivälle. Ole realisti. Säännöllinen, vaikka se olisi määrällisesti vähäinen, julkaisutahti on parempi kuin julkaista paljon sisältöä kerralla epäsäännöllisesti. Julkaisemalla säännöllisesti, opetat yleisöäsi odottamaan uutta sisältöä.

Mistä aiheita sisältöihin?

Sisällöntuotannon haasteita monelle on aiheiden miettiminen. Tieto siitä, että sisältöä täytyy tuottaa, voi tuntua ahdistavalta. Onneksi sisällöntuotantoon ja aiheisiin on niksejä helpottamaan luomisen tuskaa. Tässä viisi helppoa vinkkiä aiheiden kehittämiseen:

1. Luo puhelimeesi tai koneelle muistilista

Luovuuden puuska voi iskeä oudoissa paikoissa. Kassajonossa, lenkillä tai elokuvan lopputekstejä katsoessa voi mieleen tupsahtaa aihe, josta olisi hyvä kirjoittaa. Tällöin jokaisella yrityksen sisällöntuottajalla on hyvä olla jossain muistilista, johon saa nopeasti kirjoitettua aiheen.

2. Seuraa alasi uutisia päivittäin

Uutiset tarjoavat loistavan paikan aiheisiin. Seuraa siis oman alasi uutisia eri lähteistä päivittäin. Sieltä voi löytyä jokin alaa kutkuttava aihe, josta juuri sinun yritykselläsi on ammattitaitoa.

3. Kysy kaverilta

Läheiset, puolisot ja ystävät ovat loistava idealähteitä. Pidä mielessäsi asiat, joita he kysyvät työstäsi. Sisällön kun tulisi tarjota tietoa ihmisille, jotka eivät ole alasi ammattilaisia. Näinpä läheistesi kysymykset antavat osviittaa siitä, mitkä asiat eivät ole alassasi selkeitä kaikille.

4. Mitä tietoa etsit itse

Aiheita löytyy usein helposti omasta päästäsi. Olet varmasti urasi aikana etsinyt tuhansia asioita. Kun olet itse muuntautunut aiheen ammattilaiseksi, on hyvä paikka jakaa osaamista muille.

5. Listat ovat loistava paikka aloittaa

Yksi helpoin sisällöntuotannon muoto ovat listat. 10 syytä ostaa auto. 5 tapaa laihduttaa nopeasti. 5 vinkkiä miten hyödyntää digitaalisuutta B2B markkinoinnissa. Listat voivat olla vakavia tai humoristisia, mutta ne ovat mahtava paikka aloittaa, jos tuntuu ettei kynä kuljekaan sujuvasti paperilla juuri tänään.

Sisällöntuotannon avulla saadaan tuotua yrityksen osaamista ja asiantuntijuutta esille. Strategiaan pohjautuva sisältösuunnitelma ja sen suunnitelmallinen toteuttaminen on tehokkain tapa saavuttaa ostajasi. Paras vinkki sisällöntuotantoon on kirjoita. Mitä enemmän kirjoitat, kuvaat tai luot, sitä helpommaksi sisällöntuotanto ajan kanssa muuttuu. Anna armoa itsellesi ja muista, että harjoitus tekee mestarin.

Lue myös nämä:

Me suunnittelemme ja toteutamme sisällöntuotantosi.

Ota meihin yhteyttä!