Mitä on suunnitelmallinen sisällöntuotanto ja miten sitä tehdään?

Digistoorin tekemistä ohjaavat sisällöt. Sisällöntuotannon maailmassa ja sisällöntuotannon paineen puuskuttaessa niskaan on hyvä muistaa, että sisällöntuotannon on hyvä olla suunnitelmallista ja tarkoituksellista, sillä ilman tarkoitusta on kuin huutaisi mustaan aukkoon odottaen, että se vastaa takaisin.

Verkon maailmojen ja digitaalisen markkinoinnin kehitys on saavuttanut pisteen, jossa sisällöntuotanto on välttämätöntä. Ilman sisällöntuotantoa hakukonenäkyvyys kärsii ja sivukävijät katoavat. ”Tuota sisältöä” on ollut viime vuosien hittilause, mutta vuonna 2019 sisällöntuotannon hittitermin tulisi olla suunnitelmallisuus.

Suunnitelmallinen sisällöntuotanto vaatii numeroita, tavoitteita ja aikaa

Yrityksen sisällöntuotannon tulisi lähteä tarpeesta. Oli kyse sitten suuremmista kävijämääristä, useammista käyttäjistä, uusista asiakkaista, sitoutuneemmista kävijöistä tai mistä tahansa muusta, tulee sisällöntuotannolle asettaa selkeitä, mitattavia tavoitteita. Ei ole järkevää kuluttaa tunteja tekstien kirjoittamiseen, videoiden kuvaamiseen ja kuvien editointiin, jos ne eivät palvele jotain selkeää, yrityksen toimintaa hyödyttävää, tavoitetta.

Tavoitteiden pohjalta on hyvä asettaa selkeitä numeerisia arvoja onnistumiselle. Kävijämäärien tuplaantuminen, konversioprosentin kasvu, 100 uutta asiakasta, 10000 uutta kävijää sivuille, 100 uutta seuraajaa. Nämä ovat helppoja asioita, joiden pohjalta tekemistä voi seurata ja onnistumista arvioida. Ilman numeerisia tavoitteita on haastava arvioida, tehdäänkö sisällöntuotantoa oikein, vai pitäisi sisällöntuotannon tyyliä, ilmettä tai asioita, joista kirjoitetaan muuttaa.

Viimeinen asia, jota suunnitelmallinen sisällöntuotanto vaatii, on aika. Onneksi kylläkin vain alussa. Aikaa kuluu avainsanojen metsästykseen, suunnitelmien tekemiseen, kokonaisuuden ja monikanavaisen sisällöntuotannon mietintään ja tekstien kirjoittamiseen. Hyviä paikkoja avainsanojen etsintään ovat erilaiset verkon ilmaiset avainsanatyökalut tai esimerkiksi Answer the Public, joka tarjoaa sanojen sijasta kysymyksiä ja lauseita, joita aiheen ympärillä etsitään.

Suunnitelmallinen sisällöntuotanto on taktista ja tarkkaan mietittyä

Pehmeiden ja numeeristen tavoitteiden ollessa valmiit ja avainsanojen löydyttyä on hyvä ottaa avuksi kalenteri. Kalenterin voi luoda wordissä, tai vaikka vain kynällä tavalliseen pöytäkalenteriin kirjaten. Alussa on hyvä miettiä kokonaisuutta, mitä asioita kirjoitetaan, missä kanavissa ja milloin. Tämän jälkeen on hyvä lähteä rakentamaan sisältöjä löytyneiden avainsanojen ympärille. Esimerkiksi, jos omistaa valokuvaamon, joka erikoistuu hääkuvauksiin, voi avainsanoina toimia esimerkiksi ”valokuvausstudio (KAUPUNKI)” ja ”hääkuvaaja (KAUPUNKI)” ja ”hääkuvaus”. Näiden avainsanojen ympärille voi kehittää sisältöä esimerkiksi teemoilla ”hääkuvaajan vinkit onnistuneeseen hääkuvaukseen”, ”hääkuvaus ulkona vai studiossa”, ”hääkuvat säässä kuin säässä” tai vaikka ”erilaisia hääkuvauspaketteja (KAUPUNGISSA X)”.

On hyvä suunnitella muutama kuukausi etukäteen, sillä näin voi kirjoittaa tekstejä, some-postauksia tai editoida kuvia Instagramiin vapaa-aikoina valmiiksi kiireisemmän hetken varalle. Näin kanavat eivät aaltoile aktiivisten ja hiljaisten kausien välillä, kun sisällöt on ajastettu jo pitkälle tulevaisuuteen.

Muutaman kuukauden välein on hyvä ja aiheellista myös analysoida tuloksia. Ovatko sisällöt tuottaneet tulosta, jota odotettiin; pitäisikö sisältöjä muuttaa tai avainsanoja hakea lisää; pitäisikö sisällöntuotantoon palkata ammattilainen avuksi, jotta hakukoneet löytäisivät sisällöt? Seuraamalla tuloksia pystyy reagoimaan mahdollisiin onnistumisiin ja myös korjaamaan virheliikkeitä. Liian tarkkaan analytiikkaa ei pidä yksittäisen tekstin kohdalla seurata, sillä verkon liike on aaltomaista, joten joskus kuukausia sitten julkaistu sisältö voi yhtäkkiä tuodakin liikennettä verkkosivuille. Kokonaisuutta tulee kuitenkin seurata, jotta sisällöntuotannosta saa oikeasti hyötyä oman toiminnan tukemiseen ja tehostamiseen. Onnistuneella sisällöntuotannolla voi kasvattaa myyntiä, sitouttaa lukijoita ja tukea yrityksen toimintaa tehokkaasti.

 

Tukea sisältöjen suunnitteluun?

Me autamme!

 

Lisää luettavaa?

Tutustu ainakin näihin:

Haluatko tietää lisää Digistoorin palveluista?

Tutustu palveluihimme