DSC01610-1

Myynnillinen tarinankerronta kuljettaa asiakasta kohti kauppaa

Yhdessä juuri päättyneen Game of Thrones-sarjan jaksossa eräs hahmo toteaa, että mikään ei yhdistä ihmisiä paremmin kuin tarinat. Tämä toteamus on äärimmäisen tosi, sillä meistä jokainen on joskus herkistynyt ihmisen elämäntarinan äärellä verkossa tai innostunut äärimmäisen hyvän kertojan puheesta seminaarissa. Tarinankerronta on tehokas työkalu myös myynnissä.

Jokainen tarina ei ala sanoin "olipa kerran"

Monet mieltävät tarinankerronnan edelleen satuihin, joita kuulimme lapsina. Tarinoihin, jotka alkoivat, olipa kerran ja päättyivät sanaan loppu. Saduissa henkilöt kohtasivat vaikeuksia ja pääsivät niistä yli, saaden lopussa palkinnon. Vaikka myynnin tarinoissa ei olekaan hirviöitä tai sankareita haarniskoissaan, toimivat samat tarinankerronnan perusaskeleet myös yritysmaailmassa. Yritysmaailmassa tavoitteena ei ole kuitenkaan saada lasta nukahtamaan tai hiljenemään vaan asiakas tekemään ostopäätös ja avaamaan lompakon nyörejä.

Peruselementit alku, keskikohta, haaste ja loppu ovat osana myös myynnillistä tarinankerrontaa

Kun mietit yrityksellesi sisällöntuotantosuunnitelmaa, jonka tavoitteena on kuljettaa asiakas ostamaan palvelusi tai tuotteesi, toimivat sisällöntuotannossa samat peruselementit kuin lapsuuden saduissa.

Mikäli esimerkiksi kirjoitat blogitekstiä, jolla pyrit myymään maalauspalveluitasi, saatat aloittaa tekstisi kertomalla kohteesta, jota olit maalaamassa viikko sitten. Kerrot alkuun hieman taustoja ja johdatat lukijaa kohti keskikohtaa. Kohti tilannetta, jossa upeassa talossa asui nuori pariskunta, joka ei kuitenkaan viihtynyt siellä. Talon vanhat mummotapetit hiersivät arkea, eivätkä design-kalusteet yhdistettyinä tapetteihin toimineet sisustuksessa. Pariskunta ei yksinkertaisesti voinut tilanteelle mitään, koska heillä ei ollut aikaa maalaamiseen. Satuit olemaan toisen osapuolen ystävä ja lupasit käydä katsomassa asuntoa. Helpoilla keinoilla kehitit pariskunnalle ratkaisun, jolla heidän asuntonsa näyttäisi kodilta. Seuraavana päivänä otit kamppeet olalle ja lähdit maalaamaan ja nyt he ovat onnellisia ruusunpunaisten seiniensä keskellä, jonne design-kalusteet sopivat. Lisäät vielä blogitekstiin muutamia kuvia, joilla havainnollistat työtäsi.

Blogitekstin lopussa kerrot vielä, kuinka pariskunta on päättänyt teettää kesällä lisää maalaustöitä vierailtuaan nettisivujesi palvelut osiossa, johon tietenkin ohjaat linkillä tekstin tässä kohtaa. Näin ohjaat myös lukijasi tutustumaan palveluihisi.

Polku suunniteltuna tarinaa kertoessa

Verkkosivuvierailijasi löytää Palvelut-sivulta mielenkiintoisen palvelun, muttei ole täysin varma ostopäätöksestä. Palvelun yhteyteen olet liittänyt linkin blogiin, jossa esittelet palvelua yksityiskohtaisemmin. Blogitekstin luettuaan haluaa lukija ostaa maalauspalveluita sinulta. Ostaminen on tehty helposti, sillä jokaisen blogitekstin lopusta löytyy ruutu, jossa tarjoat mahdollisuutta yhteydenottoon joko suoraan sähköpostilla tai yhteydenottolomakkeella.

Myynnillisessä tarinankerronnassa kannattaa etukäteen miettiä, miten asiakas saattaisi liikkua tekstistä toiseen ja millaiset sisällöt häntä saattaisivat hyödyttää tai kiinnostaa. Onnistuneesti suunniteltu polku ja myynnillinen tarinankerronta ohjaavat asiakastasi kohti toivottua lopputulosta, eli kauppaa.

Lue myös nämä:

Digistoori voi auttaa yritystäsi tarinankerronnassa.

Ota meihin yhteyttä!