Digimarkkinointi-digitaalinen-markkinointi-sosiaalinen-media-digistoori-uudet-verkkosivut-125-1

A/B-testaus osana Facebook- ja Instagram-mainontaa

A/B-testaus Facebook- ja Instagram-mainonnassa on kuin hyvä ystävä, joka suojelee sinua vääriltä valinnoilta ja tukee sinua hyvissä päätöksissä. Suurin osa ihmisistä kysyy toisen ihmisen mielipidettä johonkin asiaan ainakin kerran viikossa. Oli kyseessä lounasvalinta tai päätös uudesta yhteistyökumppanista, on toisen henkilön mielipide aina hyödyllinen tuki omille valinnoille.

Mainontaa suunnitellessa toimii konsultointiapuna usein työkaveri tai tiimi. Sosiaaliset mediat tarjoavat kuitenkin yhden lisäystävän, mahdollisuuden tehokkaaseen A/B-testaukseen. Testauksella varmistetaan, että mainoksen sisältö, kohderyhmä, tai esimerkiksi sijoittelu ovat kohdallaan.

Mitä tarkoittaa A/B-testaus?

A/B-testauksella tarkoitetaan testiä, jossa kahden eri asian toimivuutta testataan rinnakkain. Facebook- ja Instagram-mainonnassa tämä voi tarkoittaa esimerkiksi saman mainossisällön testausta kahdessa erilaisessa kohderyhmässä tai esimerkiksi kahden erilaisen mainoksen testausta samassa kohderyhmässä. A/B-testaus tarjoaa satunnaisvalinnalla sisältöjä kohderyhmälle ja näin saadaan tietoa siitä, kumpi kohderyhmä tai mainos toimii paremmin asetettuihin tavoitteisiin nähden.

Facebookin ja Instagramin A/B-testaus rakennetaan Facebook Business Managerissa

Jotta voit mainostaa Facebookissa ja Instagramissa paremmin, kannattaa yritykselläsi olla käytössä Facebook Business Manager. Perustettuasi yrityksellesi Business Managerin, pääset luomaan ensimmäiset mainoksesi.

Aloita mainoksen luominen klikkaamalla vihreää ”Luo” painiketta. Ensimmäisenä kampanja pyytää sinua määrittelemään kampanjan tavoitteen. Kuvitellaan, että tavoitteesi on ohjata ihmisiä kampanjasivustolle, jossa yrityksesi tarjoaa risteilyjä Helsingissä. Tästä syystä valitset vaihtoehdon ”Liikenne”. Seuraavaksi pääset nimeämään kampanjasi. Tässä tapauksessa nimeksi voisi tulla esimerkiksi Risteily Helsinki.

Kampanjan nimeämisen jälkeen Business Manager kysyy, haluatko luoda A/B-testauksen kampanjaan. A/B-testauksen voi antaa pyöriä päivästä muutamaan päivään, mikä kannattaakin, jotta saat kohderyhmääsi mahdollisimman erilaisia ihmisiä. Laaja otanta erilaisia ihmisiä kohderyhmän sisällä takaa luotettavampia tuloksia testaukselle.

A/B-testauksen rakentaminen on helppoa

Tiedät aiemmasta kokemuksesta, että kohderyhmänne ovat alle 25-vuotiaat naiset, muttet tiedä, millainen mainos toimisi heille parhaiten. Yrityksessäsi ollaan tietoisia Instagram Storiesin voimasta kyseisessä ikäryhmässä, jonka vuoksi haluat A/B-testata siellä luovaa sisältöä.

Haluat luoda kaksi hieman erilaista mainosta ja A/B-testata, kumpi konvertoi kampanjasivustolle enemmän kävijöitä. Valittuasi A/B-testin, voit määritellä kohderyhmäksesi esimerkiksi Helsingin ja lähialueiden alle 25-vuotiaat naiset, joita kiinnostaa matkailu ja risteilyt. Tämän jälkeen pääset tekemään mainokset. Asetat eri kuvat mainoksiin, määrittelet oikeat linkit sekä kirjoitat linkin tekstiksi ”Lue lisää”. Seuraavaksi julkaiset mainokset.

Testauksella hyödyllistä tietoa

Kun A/B-testauksesi on loppunut, saat heti tietää, kumpi kuva on toiminut tavoitteisiin nähden paremmin ja voit luoda tulosten pohjalta uuden pidempiaikaisen mainoksen.

Jotta näet laajemman kuvan kampanjasta, kannattaa tulokset ladata excel-taulukkoon, jonka saat ”Raportti”-kohdasta. Mikäli kohderyhmääsi on mahtunut useampaa ikäryhmää, sijoittelua tai maantieteellistä aluetta, voit saada excel-taulukon avulla selville, josko kohderyhmäsi sisältä löytyy mielenkiintoista lisätietoa tulevia kampanjoita varten.

Ilman A/B-testausta mainostesi kohdennus on oman itsevarmuutesi ja ihmistuntemuksesi varassa. Meistä harva kuitenkaan tuntee kaikkia suomalaisia ja ymmärtää heidän päätöksentekoaan, jonka vuoksi on järkevää hyödyntää A/B-testausta. Tällä varmistetaan, että yrityksesi mainokset ovat mahdollisimman tuloksellisia ja tuottavia.

Apua mainontaan?

Ota meihin yhteyttä!

Lisää luettavaa?

Lue nämä: