DSC01571-e1562139363655-1

Asiakkaasi ovat lomallakin aktiivisia

Sanotaan, että loma on ihmisen parasta aikaa. Ennen Suomi meni heinäkuussa kiinni, eikä mitään tapahtunut lomakaudella ennen elokuuta ja koulujen alkua. Bisnespäätökset tehtiin joko ennen juhannusta tai sitten niihin palattiin aikaisintaan elokuun puolivälin jälkeen. Asuntoa ei kannattanut laittaa myyntiin heinäkuussa, koska ei kesällä kukaan asuntoa osta, puhumattakaan autokaupoista.

Valitettavasti tämä ajatusmalli on edelleen osittain vallalla. Markkinoinnin tekeminen laitetaan ”pauselle” heinäkuun ajaksi. Samalla kuitenkin työkulttuuri on muuttunut. Etätyötä tehdään "vähän" lomallakin. Suurin osa Eurooppa lomailee vasta elokuussa, mikä on omalta osaltaan vaikuttanut siihen, että pakollisia työtehtäviä on hoidettava heinäkuussakin. Myös start-up -kulttuurin kasvun takia heinäkuun lomakuukauden merkitys on vähentynyt, kun start-upit työskentelevät kellon ympäri rakentaakseen yrityksiään.

Asiakkaiden ostomoodi ei lomaile. Verkko mahdollistaa tuotteiden ja palveluiden ostamisen mökkilaiturilta vuorokauden ajasta riippumatta. Pitämällä hiljaiseloa markkinoinnin saralla lomakaudella, et pelkästään menetä suoria kaupan mahdollisuuksia, vaan jäljet voivat olla kauaskantoisemmat. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa algoritmi sakottaa, mikäli postaustahti hiipuu lomakaudella, ja tauon jälkeen julkaisusi eivät saa yhtä paljoa orgaanista näkyvyyttä kuin aikaisemmin.

Ajastamalla pidät tilisi aktiivisina myös lomalla

Ajastaminen mahdollistaa sosiaalisen median tiliesi ja verkkosivujesi aktiivisuuden myös lomalla. Esimerkiksi Facebookiin ja verkkosivujesi blogiin voi ajastaa julkaisuja pitkälle tulevaisuuteen. Tämä mahdollistaa sen, että sosiaalisen median ja verkkosivujesi aktiivisuus pysyy yllä myös silloin, kun työpaikalla lomaillaan. Ajastustoimintoa kannattaa hyödyntää lomakausien lisäksi myös kiireisinä aikoina työarjessa.

Joihinkin kanaviin, kuten Instagramiin, ajastaminen vaatii ulkoisen toimijan työkalun, kuten Hootsuiten, Bufferin tai Planolyn.

Ulkoistamalla sosiaalinen media säilyy sosiaalisena

Yksi vaihtoehto lomakausien ajaksi on ulkoistaa tekeminen kumppanille. Luotettavalta yhteistyötaholta onnistuu niin some-julkaisujen ideointi ja toteutus, moderointi kuin asiakaspalvelukin ja voit itse huoletta keskittyä lomailuun. Näin sosiaalisen median sosiaalisuus säilyy, kun kumppani voi käydä keskusteluja kommenttikentissä mahdollisten keskustelijoiden kanssa, eikä heille vastata vasta lomakausien päätyttyä.

Lomalla voit osallistua keskusteluihin

Lomalla on tärkeä myös lomailla, rentoutua ja nauttia stressin hälvenemisestä. Loma tarjoaa kuitenkin mahdollisuuden myös keskustelulle. LinkedInissä ja Facebookissa on kymmenittäin ryhmiä, joissa käydään aktiivisesti keskustelua esimerkiksi työmaailmasta, yrittäjyydestä tai markkinoinnista. Työkiireiden ollessa tiukimmillaan ei aina ehdi osallistua keskusteluihin.

Illalla, rentouttavan mökkisaunan jälkeen, selatessasi omia sosiaalisen median kanaviasi, voit kommentoida yhteen, jos toiseenkin keskusteluun. Moni ei varmasti miellä tätä markkinointiteoksi, mutta sosiaalisen median sosiaalisessa maailmassa se on juuri sitä. Joku ulkopuolinen voi innostua kommentistasi, tutustua sinuun ja yritykseesi ja lähettää lomallakin yhteydenottopyynnön syksylle. Näin olet saattanut saada uuden asiakkaan mökillä rentoutuessasi.

Lomasta on tärkeä nauttia, mutta bisnestä ei pidä unohtaa. Lomastressiä hälventää huomattavasti se, kun tietää, että tarvittavat toimenpiteet pyörivät verkossa omalla painollaan samalla, kun itse makaa auringossa ja nauttii Suomen kesästä.

Mietitkö digimarkkinoinnin ulkoistamista?

Ota meihin yhteyttä!