3 syytä siihen, miksi kannattaa tehdä omat mainokset eri some-kanaviin

1080x1920, 1200x628, 1080x1080. Nämä ovat muutamia Instagramin ja Facebookin mainosten mainoskoista. Sosiaalisten medioiden monipuolistuessa myös kanavien mainosmahdollisuudet monipuolistuvat. Esimerkiksi mainosten kokoihin tulee uusia tulokkaita. Uusin aktiivisessa käytössä oleva tulokas on varmastikin Instagram Stories.

Instagram Storiesin mainonnassa käytetään pystykuvaa tutun ja turvallisen vaakakuvan sijasta. Vaikka Instagram Stories on ollut aktiivisessa käytössä jo kolmen vuoden ajan, tulee silti päivittäin tarinoiden virrassa vastaan mainoksia, joissa käytetään Facebookissa käytössä olevaa 1200x628 kokoista mainosta. Samalla, kun tämä käytäntö ei sinällään ole väärin, on alle listattu kolme syytä siihen, miksi eri kanavissa oikean kokoisten mainosten käyttö kannattaa.

  1. Väärä koko näyttää huolimattomalta

Instagram Stories mainonta on ollut mahdollista yli kahden vuoden ajan. Nykyään suurin osa mainostajista osaa tehdä mainokset oikean kokoisina eri kanaviin. Tästä huolimatta Instagram Stories on paikka, jossa väärän kokoisiin mainoksiin törmää yleisimmin. Ne yritykset, joiden mainokset ovat edelleen vaakamuodossa Instagram Storiesin tarinavirroissa, erottuvat negatiivisesti ja jättävät huolimattoman mielikuvan katsojan mieleen. Facebookin muuttaessa pian mainoskokoaan, tulee väärän kuvakoon käyttö yleistymään myös Facebookin puolella.

 

  1. Eri muotoiset mainokset tarjoavat erilaisia mahdollisuuksia luovuudelle

Instagram Stories, Instagram feedi, Facebook seinä, Facebook Marketplace, Facebook sivupalkki. Kaikissa näissä mainospaikoissa mainoskoot ovat hieman toisistaan poikkeavia. Tästä syystä ne tarjoavat erilaisia mahdollisuuksia luovuudelle. Vaakakuvassa hahmot tai henkilöt voivat liikkua vapaammin, kuviin jää enemmän ilmaa ja tekstin liittäminen kuvaan onnistuu siksi helpommin. Pystykuvassa taas voi leikitellä lähikuvilla tai innovatiivisilla elementeillä. Eri kuvakoot tuottavat päänvaivaa, mutta samalla ne antavat tilaa luovalle ajattelulle siitä, miten mainoksen tarinan voi kertoa eri kokoisissa kuvissa.

  1. Oikean kokoiset mainokset soljuvat some-virrassa sujuvammin

Mikäli käytössäsi on väärä kuvakoko, erottuu se virrasta. Pysäyttäville ja häiritseville mainoksille on ollut aikansa ja paikkansa. Sosiaalisen median mainonnan yleistyessä on todettu, että mainos, joka ei keskeytä käyttäjän käyttökokemusta, toimii parhaiten. Näin ollen mainos, joka erottuu virrasta väärän kokonsa vuoksi, häiritsee käyttäjäkokemusta. Mikäli oikeaan kokoon panostetaan, voi käyttäjä keskittyä mainoksen sisältöön, ei sen kokoon.

Investoimalla lisäaikaa mainosten suunnitteluun, jotta mainokset toteutetaan sujuvasti esimerkiksi kahdessa kokoluokassa, sijoitat yrityksen brändimielikuvaan. Hyvin toteutetut, monikanavaiset ja oivaltavat mainokset jäävät mieleen positiivisesti. Onnistuneissa mainoskokonaisuuksissa käyttäjä kiinnittää huomionsa mainostavaan yritykseen ja mainoksen tuotteeseen tai sanomaan. Vastavuoroisesti väärän kokoisessa mainoksessa mainostaja jää huomiotta, kun sadasosasekunnin huomioarvo kiinnittyy väärän kokoiseen mainokseen. Tämän vuoksi yrityksen kannattaa viettää hetki pidempään suunnittelupöydässä ja miettiä, miten luot muutaman mallisia ja toimivia mainoksia samalla teemalla. Suunnitteluun ja toteutukseen investoitu aika näkyy positiivisesti käyttäjän mielessä.

 

Apua tulokselliseen some-mainontaan?

Ota yhteyttä!

 

Lisää luettavaa?

Tässä muutama: