Mistä kuvat yrityksen kanaviin – omat kuvat vai kuvapankki?

Valokuvilla on ollut aina yritysten toiminnassa tärkeä rooli. Esitteiden ja julkaisujen oheen on syntynyt verkkosivut ja sen jälkeen sosiaalisen median kanavat. Kaikkiin näihin kerätään erilaista kuvamateriaalia. Viimeisen vuosikymmenen aikana uusien kuvien tarve on kuitenkin kasvanut. Yhdellä yrityskuvauksella ei enää pärjää seuraavaa kymmentä vuotta eteenpäin, vaan uusia kuvia tarvitaan blogeihin ja sosiaalisen median kanaviin lähes päivittäin. Samalla tahti, jolla visuaaliset materiaalit kuluvat, on kiihtynyt. Verkkosivujen ja brändin ilmettä täytyy uudistaa muutaman vuoden välein, kun aiemmin samalla ilmeellä pärjättiin vuosikymmen. Tämän vuoksi monilla yrityksillä on jatkuva tarve kuvamateriaalille, mutta mistä niitä kuvia löytää?

Kuvapankit – maksullisia ja maksuttomia

Yksi toimiva vaihtoehto kuvien hankkimiselle ovat kuvapankit. Verkosta löytyy useita kuvapankkikanavia, joissa kuvia on hankittavissa ilmaiseksi tai maksua vastaan. Kuvapankkeja on suomalaisia ja ulkomaalaisia, niin vapailla kuin rajatuilla käyttöoikeuksilla.

Kuvapankkikuvia harkitessa on hyvä tutustua eri pankkien kuvatarjontaan. Millaisia kuvia etsit yrityksellesi? Mistä kuvista hyödyt? Kuvapankkikuvia valitessa kannattaa myös käydä tutustumassa viiden tai kymmenen kilpailijan nettisivuihin. Suomessa todella useilla sivuilla näkee samoja kuvapankkikuvia, joka ei tietenkään ole erottumisen kannalta hyvä. Tämän vuoksi kannattaa tehdä hieman taustatutkimusta. Toinen tärkeä perusasia ovat kuvan käytön oikeudet; saako kuvia muokata, saako niitä käyttää kaupalliseen tarkoitukseen, missä kanavissa ja miten kauan niitä saa käyttää ja pitääkö kuvaaja mainita. Kaikkiin näihin kysymyksiin on hyvä etsiä vastaukset, jotta välttyy ikäviltä yllätyksiltä kuvia käytettäessä.

Omat kuvat – ammattilaiselta tai omalla kameralla

Kuvapankkikuvien yleistyessä voivat omat kuvat olla varteenotettava vaihtoehto yrityksen markkinointiin. Yrityksen omissa kuvissa on hyvä miettiä, otattaako ne ammattilaisen kuvaamina vai löytyykö yrityksen sisältä valokuvausosaamista. Yrityksen kuviin kannattaa panostaa. Jos yrityksen sisältä ei löydy kuvauksen ammattilaista, kannattaa investoida ammattilaiseen. Omia kuvia suunnitellessa kannattaa tarkkaan miettiä, millaisia kuvia haluaa. Onko kuvissa yrityksen työntekijöitä, yrityksen tiloja vai jotain muuta? Miten suuressa roolissa ovat työntekijät ja miten suuressa roolissa tuotteet ja palvelut? Kuvia suunnitellessa on hyvä miettiä myös viestiä, jota kuvilla halutaan välittää; ovatko kuvat pirteitä ja iloisia, rauhallisia ja seesteisiä vai dramaattisia ja pysäyttäviä? Oikein suunnitellut kuvat luovat haluttua tarinaa.

Mikäli yritys haluaa käyttää kuvissa työntekijöitään, on myös mietittävä keitä käytetään ja miten he kuvissa näkyvät. Nämä kysymykset valmistavat yritystä myös siihen, miten kuva kestää aikaa, jos kyseinen työntekijä lähteekin firmasta. Samoin on hyvä valita työntekijät, jotka ovat kameran edessä luontevia. Pakotetut tekohymyt eivät välitä yrityksestä haluttua kuvaa, vaikka kuvassa oleva henkilö olisi kuinka tärkeä tahansa. Jos toimitusjohtaja kokee kameran vihollisena, kun taas uusi kesätyöntekijä rakastaa kameraa, voi hänen valintansa olla kuvissa paljon toimitusjohtajaa perustellumpaa.

Kuvat kertovat yrityksen tarinaa – valitse ne siis tarkasti

Valittiinpa kuvat pankista tai otettiin itse, on niiden rooli yritykselle tärkeä. Innostava kuva innostaa samalla, kun tylsä kuva latistaa. Kuvia otettaessa kannattaa miettiä pitkälle tulevaisuuteen ja valita kuvia, jotka kestävät aikaa pidemmälle kuin seuraavalle kvartaalille. Kuvat rakentavat mielikuvaa yrityksestä mahdollisen asiakkaan tai uuden työntekijän silmissä, joten niihin kannattaa panostaa ja niiden arvoon sijoittaa.

Tarvitsetko apua yrityksen kuvamaailman valintaan?

Ota yhteyttä!

Lisää luettavaa? Tutustu näihin Stooriblogin artikkeleihin: