Digistoori-digimarkkinointi-55-1

Miten Facebook-sivu yritykselle perustetaan - Ensiaskeleet yrityksen Facebook näkyvyyteen

Naapuri on siellä, ystävät ovat siellä, tuttu osti sieltä juuri uuden sohvan, työkaverin sivubisneksellä on satoja seuraajia ja lapsi sai juuri sitä kautta työpaikan.

Jatkuvasti monipuolistunut Facebook on jo teini-ikäinen, ja 15-vuotiaan kanavan käyttö on jatkunut aktiivisena sen alkuajoista saakka. Viime aikoina kanava on ollut otsikoissa tiuhaan ja kanavan käyttömäärä on hieman laskenut, kuten selviää Harto Pöngän viimevuotisesta tutkimuksesta. Facebookista löytyy edelleen kuitenkin 2,8 miljoonaa suomalaista, jonka vuoksi yrityksellä kannattaa ehdottomasti olla Facebook-sivu.

Tilaa Facebook-valmennus!

 

Facebook-sivun perustaminen

Vaikka yritykseltäsi puuttuisi Facebook näkyvyys ei kannata huolestua, sillä sivun perustaminen on todella yksinkertaista.

Kaikki alkaa oman Facebook-käyttäjätilin perustamisesta. Mikäli käytät Facebookia jo yksityiselämässä, voit perustaa yrityssivun tuolla profiililla tai luoda uuden yritysprofiilin itsellesi. Mikäli et yksityiselämässäsi halua käyttää Facebookia, mutta tiedät, että asiakaskuntasi löytyy sieltä, kannattaa luoda käyttäjätili selkeästi yrityskäyttöön, esimerkiksi lisäämällä yrityksesi nimen sukunimesi perään.

Käyttäjätilin luotuasi pääset Facebookin-sivun pariin. Aloita painamalla oikean yläkulman pientä nuolta, josta pääset luomaan sivun ”Luo sivu” kohdasta.

Facebook-sivun rekisteröityminen on yksinkertaista

Aluksi järjestelmä pyytää sinua valitsemaan Yritys (Business) ja Yhteisö (Community) tilien väliltä. Valittuasi oikean vaihtoehdon, joka tässä tapauksessa todennäköisesti Yritys, voit täyttää yrityksesi nimen ja kategorian avautuviin kenttiin. Mikäli ohjelma herjaa, ettei yrityksesi nimi kelpaa, voit muuntaa nimeä esimerkiksi lisäämällä Oy, Ky tai Ry nimen loppuun.

Rekisteröinnissä kysyttävä kategoria voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se kuvaa yrityksesi toimintaa. Kirjoittaessasi järjestelmä ehdottaa sinulle erilaisia kategorioita, joista voit valita omaa toimintaasi lähimmän vaihtoehdon. Kaikkia mahdollisia toimialoja ei Facebookista löydy, mutta valitse sopivin. Esimerkiksi, jos omistat Alpakkatarhan ei Alpakkatarha nimikettä välttämättä löydy, mutta eläintarha/farmi saattaa löytyäkin.

Rekisteröityminen pyytää myös osoitetietoja, joihin vaaditaan vähintäänkin kaupunki, jossa toimit. Voit kuitenkin valita, näkyykö osoitteesi yrityssivulla, joten jos sinulla ei ole virallista toimitilaa, vaan yrityksesi on rekisteröity kotiisi, kannattaa yrityksen osoite piilottaa kävijöiltä.

Facebook-sivu on yrityksesi yhteys käyttäjiin somessa

Rekisteröityäsi sivun tarjoaa Facebook sinulle mahdollisuutta ladata profiilikuvan ja kansikuvan sivuillesi. Profiilikuvassa on hyvä olla jokin tunnistettava kuva yrityksestäsi, kuten esimerkiksi logo tai vakituisesti käytössä oleva kuvake. Mikäli sinulta ei löydy oikeanlaisia tiedostoja, voit muokata sopivan profiilikuvan esimerkiksi Canvan avulla. Canvasta löydät myös Facebookin kansikuvapohjan, jota voit hyödyntää.

Mikäli sinulta puuttuvat vielä kyseiset kuvat, voit Ohita-toiminnolla hypätä suoraan sivuillesi. Yrityssivusi on nyt valmis! Sen perustaminen oli helppoa, eikö?

Lisätietoa-nappi ja esittely

Uuden yrityssivusi ollessa valmis kannattaa vielä tehdä muutamia nopeita lisäyksiä. Ensimmäiseksi on hyvä päivittää yrityksesi tiedot oikean yläkulman Asetukset-kohdasta. Asetukset-kohdassa valitsemalla vasemmasta valikosta Sivun tiedot-välilehden pääset päivittämään yrityksesi kuvauksen, verkkosivut ja muut hyödylliset tiedot sivuillesi.

Tämän lisäksi saavutettavuuttasi parantaaksesi kannattaa yrityssivusi etusivulle lisätä lisätieto-nappi, joka näkyy sinisellä sivun oikealla keskellä. Tähän voit liittää linkin verkkosivuillesi tai yhteystiedon sähköpostiin. Näin asiakkaasi saavat sinuun helposti yhteyden, mikä osaltaan parantaa asiakaskokemusta.

Mikäli haluat muokata yrityssivusi ulkoasua, voit tehdä sen myös Asetukset-valikossa Sivun tiedot-välilehden alapuolelta löytyvästä Mallit ja välilehdet-välilehdestä. Tämän voit myös tehdä myöhemmin, kun olet aloittanut yrityssivujesi päivittämisen.

Nyt voit alkaa jakamaan asiakkaillesi kuvia, tarinoita ja videoita, sillä yrityssivusi ovat valmiit käyttöön! Katso alta löytyvä video, jossa näytetään kohta kohdalta, miten Facebook-sivu perustetaan.

Sinua saattaa kiinnostaa myös nämä:

Tutustu palveluihimme