DSC09851-1

Miten ylläpitää omaa osaamista digimarkkinoinnin maailmassa?

Digitaalinen markkinointi kehittyy koko ajan. Kiireen keskellä tuntuu usein siltä, ettei kehityksessä tahdo pysyä mukana. Työaika täyttyy suorittamisesta ja oman osaamisen ylläpitoon ja kehittämiseen ei jää enää aikaa. Miten pysyä kartalla kaikesta oleellisesta kehityksestä ja uusista työkaluista ja karsia informaatiotulvasta kaikki epäoleellinen?

Monen markkinoinnin tehtävissä työskentelevän työajasta iso osa menee asiakkaan käyttäytymisen ennustamiseen ja siihen, että pyrkii olemaan siellä, missä asiakaskin on. Mielessä pyörii julkaisemattomat sosiaalisen median postaukset, analytiikka, somevaikuttajien seuraaminen, blogitekstit, hakukoneoptimointi ja alati muuttuvat algoritmit. Pysyäkseen kiireenkin keskellä perillä kohderyhmän käyttäytymisestä, trendeistä ja teknologiasta täytyy olla monitaituri. Perinteisessä markkinoinnissa tuote on ollut keskiössä, kun taas nykyisin markkinointipäätöksiä tehdään asiakaskeskeisesti. Se tekee markkinoinnista kiinnostavampaa, mutta myös vaikeampaa, koska ihminen ei aina tee päätöksiä ennalta arvattavasti ja loogisesti.

Digimarkkinoijan on oltava valmis oppimaan uutta

Digimarkkinoija luottaa monessa teknologiaan. Juuri, kun tunnet ottaneesi haltuun uuden sosiaalisen median markkinoinnin työkalun, muuttuu taustalla oleva algoritmi tai tilalle tulee kokonaan uusi työkalu. Jotta digimarkkinoinnin tehtävissä pärjää, täytyy olla valmis kehittämään omaa osaamistaan sekä omaksumaan nopeasti uutta tietoa, rohkeudesta ja uteliaisuudestakaan ei ole haittaa. Mistä uutta tietoa on parhaiten saatavissa?

Verkkokurssit tarjoavat hyvät lähtökohdat

Monet tahot järjestävät digimarkkinoinnin koulutuksia, niin Suomessa kuin ulkomailla. Netti on pullollaan ilmaisia ja maksullisia verkkokursseja, raportteja ja oppaita. Sieltä pitää vain osata etsiä omansa. Esimerkiksi Smart Insights , digimarkkinoinnin julkaisija ja oppimisalustan ylläpitäjä, julkaisee digimarkkinoinnista kattavasti oppaita ja pohjia niin strategiatyöhön kuin käytännön tekemiseen. Lisäksi he pitävät jäsenensä ajan tasalla alan trendeistä ja kehityksestä. Iso osa materiaaleista on saatavilla ilman jäsenyyttä.

Webinaarit tarjoavat helpon tavan ylläpitää osaamista ja oppia uutta

Monet eri alojen asiantuntijaorganisaatiot sekä liitot ja ammattiyhdistykset pitävät ilmaisia webinaareja ajankohtaisista markkinointiin liittyvistä aiheista. Tänä keväänä Digistoorilta on osallistuttu ilmaisiin webinaareihin mm. seuraavista aiheista: markkinointijuridiikka, vaikuttajamarkkinointi, chatbotit sekä webinaarien pitäminen. Järjestävänä tahona näissä on ollut lakitoimisto, mediaseurantaa tekevä yritys, koulutusyritys sekä digitoimisto. Jos et joskus pääsekään osallistumaan webinaariin, ei hätää. Monesti webinaaritallenne on saatavilla tietyn ajan webinaarin jälkeen, jolloin voit katsoa sen esimerkiksi työmatkalla.

Idearikkaat ryhmät sosiaalisessa mediassa ovat hyviä paikkoja oppia

Sosiaalisen median kanavissa on monia aktiivisia ammatillisia ryhmiä. Liity näihin. Markkinoinnin saralta näitä löytyy esimerkiksi Facebookista ja Linkedinistä. Ryhmistä voit saada ideoita ja osallistua mieltä avartaviin keskusteluihin alan konkareiden ja uranuurtajien kesken. Etsi ryhmiä myös Suomen ulkopuolelta! Älä seuraa kilpailijoitasi vain Suomessa, tilaa oman toimialasi yritysten uutiskirjeitä myös Suomen rajojen ulkopuolelta. Ruotsi ja Saksa ovat digitaalisuuden edelläkävijöitä monelle mittarilla tarkasteltuna, kuten BearinPointin Suomen Digimenestyjät 2019 -raportista  käy ilmi.

Oppimisessa vain taivas (ja oma aika) on rajana

Oman osaamisen ylläpitoon löytyy rajattomasti mahdollisuuksia, kanavia, kursseja ja webinaareja. Internet on tuonut mukanaan mahdollisuuksia ja poistanut oppimista hidastaneita syitä, kuten välimatkat tai oman kaupungin kurssien puuttumisen. Verkossa kuka tahansa voi oppia ja opiskella, osallistua keskusteluun ja kehittää osaamistaan. Oma asenne ja ajankäyttö ratkaisevat oppimisen määrän. Työmatkan voi käyttää webinaarin tai alan podcastin kuunteluun tai työajasta voi valita muutaman tunnin viikossa opiskeluun. Digitaalisessa maailmassa jatkuvasta muutoksen aallosta kannattaa valita muutama aihealue, joihin panostaa 100% ja muutama aihealue, joista tietäminen on hyvä bonus omaan arkeen. Kun oppimiseen asennoituu työtä tukevana tehokeinona, eikä pakollisena suorittamisena voi huomata, että oppimisesta tulee nautinnollinen lisä työarjen keskellä, josta hyötyy varmasti siinä hetkessä, kuin myös tulevaisuudessa.

Tarvitsetko koulutusta digimarkkinoinnista?

Me autamme!