Näin ajastat sisällöt sosiaalisessa mediassa

Yrityksen verkkosivujen sisällöntuotanto vaatii ideoita, suunnittelua ja erityisesti aikaa. Moni yritysmaailmassa sisältöjä luonut kuitenkin tietää, että työpäivät vaihtelevat eivätkä ne aina ole identtisiä. Etenkin kiireisten viikkojen keskellä sisällöntuotanto voi helposti kärsiä, kun muut kiireellisemmät asiat ajavat kaiken edelle. Tällöin verkkosivusisältöjen ja erilaisten sosiaalisen median kanavien julkaisujen ajastaminen voi olla avuksi, jotta sisällöissä säilyy tasainen julkaisutahti.


Sisältöjen ajastaminen kannattaa tehdä suunnitelman pohjalta

Sisältöjen ajastaminen säästää aikaa ja varmistaa jatkuvan julkaisutahdin. Parhaiten ajastamisen saa toimimaan tekemällä selkeän sisältösuunnitelman. Sisältösuunnitelmaan kannattaa kirjata yrityksen eri sisältökanavat, kuten blogi, Facebook ja LinkedIn, jonka jälkeen näiden sisällöt on helppo suunnitella tukemaan toisiaan. Sisältöihin voi esimerkiksi suunnitella teemoja, tai mikäli blogisisällöissä käsitellään tiettyä aihetta, voidaan siihen liittyviä artikkeleita jakaa myös julkaisuviikon muina päivinä sosiaalisessa mediassa. Sisältösuunnitelma mahdollistaa sen, että ajastetut sisällöt kulkevat käsi kädessä, eivätkä poukkoile eri suuntiin päättömästi.

Ajastamisen voi hoitaa eri kanavissa

Eri verkon kanavat tarjoavat erilaisia ajastamisen mahdollisuuksia. Esimerkiksi Wordpress-pohjaisilla verkkosivuilla voi ajastaa blogitekstit ja muut sisällöt helposti kuukauden tai vuoden eri päiville. Facebookissa sama onnistuu valitsemalla tuotetun sisällön alta Julkaisu-toiminnon sijasta Ajasta-vaihtoehdon. Haastavampi kanava ajastamisen suhteen on esimerkiksi Instagram, joka ei tarjoa ajastamismahdollisuuksia omassa sovelluksessaan. Tämän voi kuitenkin helposti kiertää käyttämällä ulkopuolisia applikaatioita, kuten Buffer, Hootsuite, tai Planoly. Kolmannen osapuolen ulkopuolisiin alustoihin voi rekisteröityä joko ilmaiseen tai maksulliseen versioon tarpeista riippuen. Näissä alustoissa on usein myös helppo suunnitella Instagram-tilin visuaalisuutta, sillä näet julkaisusi myös ”seinä” muodossa, jolloin on helppo erottaa, mitkä sisällöt eivät sovi yrityksesi tyyliin. Instagram Stories -toimintojen ajastaminen on edelleen haasteellista, mutta useimmat sovelluksista tarjoavat muistutus-mahdollisuuden, joka muistuttaa sisällöistä, jotka tarinoihin oli tarkoitus jakaa.

Älä jätä ajastettuja sisältöjä oman onnensa nojaan

Ajastaminen tuo lisää vapautta arkeen ja helpottaa sisällöntuotannon stressiä. Ajastettuja sisältöjä ei kuitenkaan saa jättää täysin huomiotta, vaan niitä kannattaa seurata tietyin väliajoin. Näin voit reagoida kommentteihin tai vastata tulleisiin viesteihin. Onkin hyvä pitää ajastettujen sisältöjen tahti realistisena. Mikäli yrityksellä on vain vähän aikaa reagoida omiin sisältöihinsä, kannattaa niitä ajastaa harvemmin. Toinen vaihtoehto on sisällöntuotannon ulkoistaminen, jotteivat kommentit ja viestit jää huomiotta ajan puutteen vuoksi. Ajastamisen on tarkoitus olla arkea helpottava mahdollisuus, ei täydellinen sisällön ulkoistava ominaisuus.

Tarvitsetko apua sisällöntuotantoon?

Lisää luettavaa: