Digistoori-digimarkkinointi-1-10

Yksinkertaiset ohjeet yrityksen Instagram-tilin luomiseen

Instagram on viimeisten vuosien aikana nostanut suosiotaan. Puhelimessa sovelluksena toimivan visuaalisen viestintäkanavan voi valjastaa helposti myynnin tai markkinoinnin tueksi, yritysmielikuvan rakentamiseen tai jopa chatmäiseen viestintään kohdeyleisön kanssa. Instagram-tilin saa luotua helposti muutamalla näytön napautuksella.

Ohjeet Instagram-yritystilin luomiseen

Instagram on säilyttänyt asemansa puhelimessa toimivana kanavana, jonka vuoksi ensimmäinen askel tilin perustamiseen on ladata sovellus puhelimeesi. Voit rekisteröityä Facebook-tilisi, puhelinnumerosi tai sähköpostisi avulla. Tilin nimeksi on hyvä valita yrityksesi nimi. Mikäli yritykselläsi on yleinen nimi, joka onkin jo käytössä jollakulla toisella, voit ratkaista dilemman lisäämällä nimen loppuun esimerkiksi yritysmuotosi päätteen oy, ry tai ky.
Nimen valinnan jälkeen Instagram tarjoaa mahdollisuutta synkronoida kontaktisi, jonka voit halutessasi tehdä, mutta mikäli haluat aluksi vain perustaa tilin klikkaa ”skip/ohita” -näppäintä. Tämän jälkeen voit lisätä profiilikuvasi, joka yrityksesi tapauksessa on hyvä olla logo tai jokin teidän tunnistettava kuvionne, jolla käyttäjät tunnistavat yrityksesi.
Tämän tehtyäsi, tadaa, tilisi on julkinen!

Yritystili vai henkilökohtainen tili?

Nyt yritykselläsi on henkilötili. Kyseessä ei siis vielä ole yritystili, vaan nyt Instagramissa on henkilö yrityksesi nimellä. Instagram tarjoaa kahdenlaisia tilejä – yritystilejä ja tavallisia henkilötilejä.
Yritystili ja henkilökohtainen tili tarjoavat erilaisia ominaisuuksia, joita tilin perustamisen yhteydessä kannattaa miettiä. Ensimmäisenä sinun tulee miettiä, mitä haluat tarjota mahdolliselle yleisöllesi. Haluatko tarjota heille tavan ottaa sinuun yhteyttä suoraan Instagram-profiilisi kautta, haluatko dataa ja numeroita seuraajistasi ja haluatko mahdollisuuden markkinoida kuviasi rahallisesti? Mikäli vastasit näihin kyllä, on sinun hyvä valita yritystili, jonka käyttöönotosta saat lisätietoa alla.
Mikäli kuitenkin perustit Instagram-tilin vain näyttääksesi kuluttajille vinkkejä esimerkiksi tuotteiden käytöstä, numerot eivät sinua kiinnosta ja käyttäjien yhteydenotot eivät ole ensiarvoisia Instagramin kautta, voit halutessasi jättää tilisi henkilötiliksi.
Huomioi, että riippuen tilisi muodosta algoritmi kohtelee tiliäsi eri tavalla. Instagram algoritmi suosii henkilötilejä hieman yritystilejä korkeammalle, mutta yritystili tarjoaa enemmän toimintoja, joista sivusi voi hyötyä. Sisältö on tässäkin kanavassa tärkein, joten tuottamalla laadukasta sisältöä, jota ihmiset haluavat seurata, saat aikaan parhaita tuloksia tilityypistä riippumatta.

Henkilökohtaisen tilin muuttaminen yritystiliksi

Olet analysoinut vaihtoehtosi ja tullut siihen tulokseen, että yritystilin ominaisuudet tukevat Instagram-strategiaasi. Yritystiliksi vaihtaminen tapahtuu helposti. Klikkaa näyttösi ylälaidan kolmea viivaa, ja aukeavan sivuvalikon alalaidan ”Asetukset” -valikkoa. Asetukset-valikossa valitse kohta Tili ja tilikohdan lopussa näet sinisen ”Vaihda yritystiliksi”. Tästä pääset yhdistämään tilisi Facebook-tilillesi ja lisäämään yhteydenottoa varten tarpeelliset sähköpostin ja/tai puhelinnumeron.
Kun olet muuttanut tilisi yritystiliksi, kannattaa sinun viimeistään klikata profiilisi ”Muokkaa profiilia” -painiketta, jossa pääset lisäämään verkkosivusi ja yrityksesi kuvauksen. Nämä tehtyäsi on tilisi käyttövalmis.

Aloita lisäämällä ainakin kolme kuvaa

Instagram on visuaalinen kanava, jonka vuoksi tili kannattaa aloittaa ainakin kolmella kuvalla. Kolmesta kuvasta kannattaa kasvattaa kuvamäärä nopeasti yhdeksään, joka on Instagramin näkymässä toimiva määrä kuvia. Verkossa näkee monia tilejä, joihin on alussa ladattu yhdeksän kuvaa, jonka jälkeen tili on jätetty olemaan, näin säilyttäen visuaalisuuden vaikkei tiliä aktiivisesti käytettäisi. Mikään ei ole surullisempaa kuin tili, jonne on ladattu yksi kuva ennen sen unohtamista iäisyyteen.
Instagram tarjoaa käyttäjälleen valtavasti ulottuvuuksia hashtagien, tagien, Instagram Storiesin ja Instagram livejen muodossa, mutta näistä kerrotaan lisää seuraavassa Instagramiin liittyvässä blogitekstissä toukokuussa! Siihen mennessä voit perustaa tilin ja ladata sinne ensimmäiset kuvat, sekä seurata tilejä, joista itse pidät tai joiden kanssa yrityksesi työskentelee.

Lue myös:

Ylläpidämme erilaisten yritysten sosiaalisen median kanavia. Voimme auttaa myös sinun yritystäsi löytämään parhaat kanavat tarpeisiinne!

Ota meihin yhteyttä!