Digistoori-Digimarkkinointi-Sisällöntuotanto-Sosiaalinen-media-09736

Sosiaalinen media vaatii sosiaalisuutta

Yrityksille kerrotaan jatkuvasti siitä, että sosiaalisissa medioissa pitää olla näkyvillä. Tässäkin blogissa on listattu sosiaalisen median kanavia, jotka tulisi tietää, ja miten niitä voi strategisesti hyödyntää. On kuitenkin aika matkata hieman taaksepäin, sosiaalisen median alkulähteille. Mitä sosiaaliset mediat oikeastaan ovat ja, miten niitä todellisuudessa tulisi käyttää?

Sosiaalinen media ei ole peili

Ensimmäiset sosiaalisen median kanavat luotiin jo vuonna 1997. Kahdenkymmenen vuoden aikana ensimmäisiä kanavia on seurannut kanavamäärän räjähdysmäinen kasvu ja kanavien monipuolistuminen. Monille sosiaalisesta mediasta on tullut pääasiallinen yhteydenpidon väline läheisiin ja toisille kanavista on muovautunut CV:n ja portfolion jatke.

Useimmilla yrityksilläkin on jo ainakin yksi sosiaalisen median kanava käytössään, monilla kanavia on useita. Erilaisista yritystileistä jää usein puuttumaan kuitenkin se sosiaalisen median syvin olemus – sosiaalisuus. Sosiaalinen media ei ole peili, jolle voi pitää yksinpuhelua vaan pikemminkin metsä, joka vastaa sinne huudettaessa.

New call-to-action

 

 

 

 

 

 

 

Sosiaalisessa mediassa asiakasryhmän aktivointi on helppoa

Sosiaalisuuden ja interaktiivisen kanssakäymisen pitäisi olla sosiaalisen median käytön keskiössä. Yritystili kannattaakin luoda siitä näkökulmasta, että haluaa käydä jonkinlaista dialogia muiden käyttäjien kanssa. Dialogiin voi kannustaa luomalla mielenkiintoista sisältöä, jakamalla ajankohtaisia artikkeleita ja kertomalla tarinoita yrityksen toiminnan kulissien takaa. Sosiaalista mediaa ei kannata käyttää vain yhdensuuntaisena kanavana, jossa yritys tiedottaa tekemisistään. Tätä tarvetta varten yrityksellä on verkkosivut. Sosiaalisessa mediassa yrityksellä on ainutlaatuinen tilaisuus käydä keskustelua mahdollisen asiakaskunnan kanssa.

Sosiaalisessa mediassa toisen osapuolen aktivointiin käy myös monet non-verbaaliset menetelmät. Tykkäykset, sydämet ja jaot ovat osaltaan interaktiivista toimintaa. Vielä paremmin aktivointia voi hyödyntää esimerkiksi Instagram Stories -toiminnossa, josta löytyy kyselyjä, äänestyksiä, avoimia kommentteja, tykkäysmittareita ja muita keinoja saada seuraajat osallistumaan keskusteluun. Sosiaalisen median interaktiivisesta käytöstä erinomaisia esimerkkejä ovat bloggaajat ja vloggaajat, jotka hyödyntävät aktivoivia toimenpiteitä tarinoissaan lähes päivittäin. Yritys voi saada tällaisilla kyselyillä myös mielenkiintoista tietoa siitä, mitä ihmiset ajattelevat heistä, heidän tuotteistaan tai mahdollisista tulevista palveluideoista.

Tilaa Facebook-valmennus!

 

Sosiaalisuus vaatii aikaa

Sosiaalisuus on aikaa vievää puuhaa. Jos jätät pitämästä yhteyttä kavereihisi useamman kuukauden ajan, saattavat he kaikota lähipiiristä. Jos ystäväsi on aina se, joka laittaa sinulle viestiä, etkä itse koskaan laita viestiä hänelle, saattaa hän lopulta lakata viestittämästä. Jos parisuhteen antaa jäädä junnaamaan syö-nuku-toista noidankehälle, voi se pitkässä juoksussa kärsiä. Sama periaate toimii sosiaalisessa mediassa.

Kuvitellaan, että yritys tekee ammattitaitoista viestintää, johon ihmiset kommentoivat, reagoivat ja keskustelevat. Samalla kun he keskustelevat, ei yritys reagoi mihinkään kommenttiin edes tykkäyksellä. Kommenttien määrä vähenee tasaisesti ja lopulta sivuilla keskustelevat enää tyhjät kommenttikentät sisältöjen alla.

Sosiaalisen median käyttöön kannattaa investoida edes muutama minuutti päivästä, jonka aikana ehtii tarkistaa mahdolliset kommentit ja reagoida niihin. Näin lukijat palaavat keskustelemaan myös tulevaisuudessa ja dialogi säilyy mielekkäänä molemmille osapuolille.

Sosiaalisen median käyttö ja oppiminen vie aikaa. Uskomme, että näistä artikkeleista olisi sinulle hyötyä tulevaisuutta ajatellen: