Sosiaalisen median kanavat pähkinänkuoressa

6+3 sosiaalisen median kanavaa, jotka tulee tuntea

Tiktok, Vine, WhatsApp, Facebook, Snapchat, Viber, Line, Instagram, Tumblr, Youtube. Sosiaalisen median kanavia on syntynyt ja kuollut viimeisen vuosikymmenen aikana useita. Sosiaalisen median kanavat eroavat toisistaan toiminnoiltaan, käyttötarkoituksiltaan tai esimerkiksi käyttäjäryhmiltään. Sosiaalisen median kanavia löytyy verkosta satoja, minkä vuoksi jokaisen käyttöön ei voi perehtyä syvällisesti. Alta löydät pähkinänkuoressa 6 + 3 peruskanavaa, jotka jokaisen yrityksen pitäisi tuntea, vaikkeivat kanavat olisi aktiivisesti käytössä.

Nämä kuusi sosiaalisen median kanavaa jokaisen tulisi tietää

1. Facebook

Facebook, sosiaalisten medioiden keski-ikäistyvä eno, on sosialisoitumiseen luotu kanava. Facebookissa käyttäjät voivat jakaa sisältöjä kavereilleen, keskustella ryhmissä ja tykätä mielenkiintoisista sivuista.

Facebook on ollut otsikoissa viimeisen vuoden aikana käyttäjäkatonsa takia, mutta kanava tulee edelleen tuntea markkinoinnin maailmassa. Facebookissa yksityisten ja avoimien ryhmien merkitys on kasvanut viimeisten vuosien aikana tarjoten mahdollisuuksia sissimarkkinointiin erilaisissa aiheryhmissä. Facebookin käyttäjäprofiili on vanhentunut viime vuosien aikana nuorten jättäessä kanavan aktiivisen käytön, mutta erityisesti 35+ ikäryhmää tavoittelevalle kanava on edelleen tärkeä.

Tilaa Facebook-valmennus!

2. Instagram

Kuvien jakamiseen luotu Instagram tarjoaa visuaalisuudessaan vastapainoa isoveljelleen Facebookille. Viimeisen vuoden aikana Instagram on ottanut palan Snapchatin kakusta tuomalla Instagram Stories -lyhytvideon osaksi tarjontaansa. Instagramissa visuaalisuuden merkitys korostuu ja visuaalisesti miellyttäviä tai sisällöiltään sitouttavia tilejä seurataan aktiivisesti.

Instagramin käyttö on siirtynyt pitkälti lyhyiden pystyvideoiden ja oivaltavien, liikkuvien, gif-kuvien käyttöön. Instagramissa käyttäjäryhmä on Facebookia nuorempaa, vaikka myös vanhempi ikäryhmä on siirtynyt käyttämään sovellusta viimeisen vuoden aikana.

3. Snapchat

Nopeiden, visuaalisesti hauskojen, lyhytvideoiden jakamiseen kehitetty Snapchat on käytössä erityisesti nuoren käyttäjäkunnan keskuudessa. Vaikka Instagram Stories onkin haukannut osan Snapchatin kakkua, on se edelleen suosittu.

Snapchat tunnetaan erityisesti käyttäjää aktivoivien filttereiden ja pelillistävien ominaisuuksiensa ansiosta. Kuvaamiaan videoita ja kuvia voi muokata erilaisilla toiminnoilla, kuten lisäämällä itselleen pupun korvat tai luomalla videon päälle saippuakuplia poksauttelevan pelin. Markkinoinnillisessa mielessä useat kansainväliset yritykset hyödyntävät Snapchatia markkinoinnissaan luomalla sinne hauskoja Snapchat -filttereitä käyttäjien iloksi.

4. Tiktok

Entinen Musical.ly, nykyinen TikTok, täyttää Vine-alustan jättämän tyhjiön nopeilla ja oivaltavilla videosisällöillä. Tiktokista on tullut erityisesti alle 20-vuotiaiden kanava, jossa jaetaan erilaisia hauskoja vitsivideoita, haasteita ja lipsync-videoita. Markkinoinnissa TikTokissa voi hyödyntää erityisesti vaikuttajamarkkinointia tai kehittää omaa sisältöä, sillä kanavassa ei ole suoranaista markkinointimahdollisuutta.

5. Twitter

Sanaseppojen kanava Twitter on nopeatahtinen sosiaalisen median kanava, jonne jokainen voi kertoa ajatuksiaan muutamalla sadalla merkillä. Hyödyntämällä hastageja ja kommentoimalla muiden käyttäjien twiitteihin, voi Twitteriä hyödyntää omien ajatustensa jakamiseen.

Suomessa Twitterin aktiivisuus ei koskaan ole noussut kansainväliselle tasolle, mutta Twitteristä löytyy intohimoisia käyttäjiä erityisesti asiantuntijatasolta.

6. LinkedIn

Ammattimaailman oma sosiaalinen media, LinkedIn, yhdistää CV:n, Twitterin ja Facebookin ominaisuuksia omaksi bisnesmaailman kokonaisuudekseen. LinkedInissä jaetaan ammattivinkkejä, puhutaan työelämästä ja asiantuntijuudesta, kerrotaan videoilla markkinoinnista ja jaetaan omaa ja yritysen yrityksen osaamista. LinkedInin markkinointityökalu taipuu myös liidien keräämiseen ja hyvin kohdennettuun mainontaan.

Nämä kolme sosiaalisen median kanavaa kannattaa pitää korvan takana

7. Youtube

Videosisältöjen jakamiseen luotu Youtube on monelle tuttu kissavideoista, TED-talkeista tai ohjevideoista. Moni ei mielläkään Youtubea sosiaaliseksi mediaksi, mutta todellisuudessa kanavaa voi hyödyntää sosiaalisesti siinä missä Instagramia ja Facebookiakin.

Youtuben kommenttikenttä on monissa kanavissa täynnä mielenkiintoista ja toimivaa vuoropuhelua katsojien ja videon luojan välillä. Asiantuntijapuolella Youtube on aktiivisesti käytössä maailmalla, mutta Suomessa asiantuntijavlogeja on vielä harvakseltaan. Youtube on kuitenkin hakukoneiden ohessa yksi käytetyimmistä kanavista tiedon etsimiseen, jonka vuoksi yrityksen kannattaa harkita ainakin tietosisällön tekemistä myös Youtubeen.

8. WhatsApp

Useimpien ihmisten puhelimista löytyy nykyään WhatsApp -sovellus, jolla viestitellään kavereille ja perheenjäsenille, jaetaan gif-kuvia ja lähetetään ääniviestejä. WhatsApp on korvannut monessa puhelimessa tekstiviestit, joita hyödynnetään ainoastaan internetin puuttuessa.

WhatsAppia ei Suomessa vielä juurikaan hyödynnetä markkinointitarkoituksessa, mutta useat yritykset ovat ottaneet WhatsApin osaksi yhteydenottokanaviaan tai esimerkiksi chatin korvikkeeksi.

9. Reddit

Monelle tuntematon Reddit on yksi internetin esi-isiä sosiaalisuuden saralla. Ulkoisesti vanhalta vaikuttava Reddit on verkon foorum-työkalu, jossa tuntemattomat ihmiset keskustelevat keskenään erilaisista aiheista.

Reddit on hyvä tuntea, sillä sieltä pääsee tutustumaan kanssaihmistensä ajatusmaailmaan ja mietteisiin.

Mitkä kanavia yrityksesi käyttää? Onko niihin luotu sisältösuunnitelma ja onko niiden käyttö perusteltua? Tutustu myös seuraaviin blogiteksteihin, joista voi olla hyötyä yrityksellesi:

Digistoori auttaa sisällöntuotannossa ja strategian suunnittelussa. 

Tutustu myös palveluihimme