Sosiaalisen median suosituimmat kanavat.

Sosiaalisen median suosituimmat kanavat

Listasimme 9 sosiaalisen median kanavaa, jotka kannattaa tuntea.

Sosiaalisen median kanavia on nykyään jo niin iso määrä, että muutoksissa mukana pysyminen saattaa tuntua hiukan haasteelliselta. Somekanavien alustat kehittyvät, algoritmit muuttuvat, ja kanavien paljoudesta voi aiheutua päänvaivaa markkinoijalle, sillä onhan tärkeää tietää juuri mille alustalle kannattaa julkaista, että tavoittaa halutun kohderyhmän.

Yleisesti on nähtävissä, että lyhytaikaisten sisältöjen suosio sosiaalisen median kanavissa jatkaa kasvamista. Esimerkiksi Instagramissa ja Snapchatissa näkyvät tarinat ovat erittäin sitouttavia ja koukuttavia. Sosiaalisen median kulutustavat ovat muuttuneet niin, että alustoilla selaaminen on paljon nopeampaa kuin ennen. Ihmisen keskittymiskyky on lyhyempää verkkosisältöä selailtaessa, mikä vuorostaan aiheuttaa sen, että uutta sisältöä kahmitaan hurjaan vauhtiin.

Sosiaalisen median kanavat eroavat toisistaan toiminnoiltaan, käyttötarkoituksiltaan ja esimerkiksi käyttäjäryhmiltään. Tästä artikkelista löydät tärkeimmät sosiaalisen median kanavat, joihin kannattaa tutustua syvemmin.

 

tilaa digimarkkinoinnin ensiapupaketti

 

Seuraavat kuusi ensimmäistä sosiaalisen median kanavaa jokaisen tulisi tietää.

1. Facebook hallitsee edelleen suosituimpana

Vaikka Facebookilla onkin ”keski-ikäisen enon” leima, on se edelleen maailman käytetyin some-palvelu, jossa yli puolet suomalaisista viihtyy. Onhan Facebook luotu sosialisoitumiseen, missä käyttäjät voivat jakaa sisältöjä kavereilleen, keskustella ryhmissä, sekä tykätä mielenkiintoisista sivuista. Facebook on kärsinyt käyttäjäkadosta, mutta tämä kanava tulee tuntea markkinointimahdollisuuksiensa takia. Erityisesti sissimarkkinointia kannattaa hyödyntää, johtuen Facebookista löytyvien erilaisten avoimien, sekä suljettujen aihe-ryhmien merkityksen ansiosta.

Mikäli tavoittelet yli 35-vuotiaiden kohderyhmää, kannattaa Facebookin mahdollisuuksiin tutustua tarkemmin. Vaikka nuoret eivät käytä Facebookia aktiivisesti, on tämä edelleen tärkeä kanava +35 vuotiaille käyttäjille.

2. Instagram

Kuvien jakamiseen luotu Instagram on tällä hetkellä yksi maailman johtavista somekanavista. Myös Suomessa Instagramilla on arviolta pitkälti yli 2 miljoonaa käyttäjää, ja se tarjoaa visuaalisuudessaan vastapainoa isoveljelleen Facebookille. Kohta kahden vuoden ajan, Instagram on ottanut palan Snapchatin kakusta tuomalla Instagram Stories -lyhytvideon osaksi tarjontaansa. Instagramissa visuaalisuuden merkitys korostuu ja visuaalisesti miellyttäviä tai sisällöiltään sitouttavia tilejä seurataan aktiivisesti. Vaikka Instagram on suosittu etenkin alle 35-vuotiaiden käyttäjien keskuudessa, on vanhempikin ikäryhmä siirtynyt sitä käyttämään viimeisen vuoden aikana.

Instagram on loistava somekanava laajan yleisön tavoittelemiseen, sekä merkkitietoisuuden lisäämiseen sieltä löytyvän explore-ominaisuuden ansiosta, joka näyttää käyttäjälle kohdennetusti suositeltua sisältöä. Sponsoroiduilla tarinoilla sekä julkaisuilla kasvatetaan myös merkkitietoisuutta sekä laajempaa yleisöä. Vaikuttajamarkkinoinnin avulla voi myös esittäytyä potentiaalisille asiakkaille, sekä lisätä brändin tunnettuutta. Instagramista löytyvän verkkokauppaominaisuuden ansiosta, on se myös mainio väylä esitellä sekä myydä tuotteita.

3. Snapchat

Nopeiden, visuaalisesti hauskojen, lyhytvideoiden jakamiseen kehitetty Snapchat on käytössä erityisesti nuoren käyttäjäkunnan keskuudessa. Vaikka Instagram Stories onkin haukannut osan Snapchatin kakkua, on se edelleen suosittu. Snapchat on muuttanut ihmisten vuorovaikutusta ystävien kanssa, verrattuna muihin sosiaalisiin medioihin. Yksi Snapchatin ainutlaatuisista asioista on kaiken sisällön epätäydellinen komponentti, joka jakautuu siihen. Valokuvat ja videot häviävät nopeasti sen jälkeen kun vastaanottaja katsonut niitä.

Snapchat tunnetaan erityisesti käyttäjää aktivoivien filttereiden ja pelillistävien ominaisuuksiensa ansiosta. Kuvaamiaan videoita ja kuvia voi muokata erilaisilla toiminnoilla, kuten lisäämällä itselleen pupun korvat tai luomalla videon päälle saippuakuplia poksauttelevan pelin. Markkinoinnillisessa mielessä useat kansainväliset yritykset hyödyntävät Snapchatia markkinoinnissaan luomalla sinne hauskoja Snapchat -filttereitä käyttäjien iloksi.

4. TikTok

Tiktokin käyttäjämäärä on kasvanut räjähdysmäisesti viime aikoina, ja on loistava esimerkki siitä, miten some-alusta voi muutamassa vuodessa kasvaa yhdeksi maailman suurimmista. Tästä on tullut erityisesti alle 20-vuotiaiden kanava, jossa jaetaan erilaisia hauskoja vitsivideoita, haasteita ja lipsync-videoita. Tiktokin markkinointimahdollisuudet tulvat varmasti kehittymään vauhdilla, myös Suomessa. Maksettu TikTok mainonta on vielä hyvin harvinaista Suomessa, mutta tilanteen kehittymistä kannattaa kyllä seurata tarkasti. Mainonnan ostamiseen TikTokissa on kaksi tapaa; TikTok Ads joka on mainonnanhallintajärjestelmä jonka ansioista TikTok mainontaa voi ostaa huutokauppapohjaisesti. Tämän lisäksi on saatavilla TikTok Creator Marketplace työkalu, jonka kautta voidaan buukata yhteistöitä TikTok vaikuttajilta.

5. Twitter

Sanaseppojen kanava Twitter on nopeatahtinen sosiaalisen median kanava, jonne jokainen voi kertoa ajatuksiaan muutamalla sadalla merkillä. Hyödyntämällä hastageja ja kommentoimalla muiden käyttäjien twiitteihin, voi Twitteriä hyödyntää omien ajatustensa jakamiseen.

Suomessa Twitterin aktiivisuus ei koskaan ole noussut kansainväliselle tasolle, mutta Twitteristä löytyy intohimoisia käyttäjiä erityisesti asiantuntijatasolta.

6. LinkedIn

Ammattimaailman oma sosiaalinen media, LinkedIn, yhdistää CV:n, Twitterin ja Facebookin ominaisuuksia omaksi bisnesmaailman kokonaisuudekseen. LinkedInissä jaetaan ammattivinkkejä, puhutaan työelämästä ja asiantuntijuudesta, kerrotaan videoilla markkinoinnista ja jaetaan omaa ja yritysen yrityksen osaamista. LinkedInin markkinointityökalu taipuu myös liidien keräämiseen ja hyvin kohdennettuun mainontaan.

Seuraavat kolme sosiaalisen median kanavaa kannattaa pitää korvan takana.

7. YouTube

Videosisältöjen jakamiseen luotu Youtube on monelle tuttu kissavideoista, TED-talkeista tai ohjevideoista. Moni ei mielläkään Youtubea sosiaaliseksi mediaksi, mutta todellisuudessa kanavaa voi hyödyntää sosiaalisesti siinä missä Instagramia ja Facebookiakin.

Youtuben kommenttikenttä on monissa kanavissa täynnä mielenkiintoista ja toimivaa vuoropuhelua katsojien ja videon luojan välillä. Asiantuntijapuolella Youtube on aktiivisesti käytössä maailmalla, mutta Suomessa asiantuntijavlogeja on vielä harvakseltaan. Youtube on kuitenkin hakukoneiden ohessa yksi käytetyimmistä kanavista tiedon etsimiseen, jonka vuoksi yrityksen kannattaa harkita ainakin tietosisällön tekemistä myös Youtubeen.

8. WhatsApp

Useimpien ihmisten puhelimista löytyy nykyään WhatsApp -sovellus, jolla viestitellään kavereille ja perheenjäsenille, jaetaan gif-kuvia ja lähetetään ääniviestejä. WhatsApp on korvannut monessa puhelimessa tekstiviestit, joita hyödynnetään ainoastaan internetin puuttuessa.

WhatsAppia ei Suomessa vielä juurikaan hyödynnetä markkinointitarkoituksessa, mutta useat yritykset ovat ottaneet WhatsApin osaksi yhteydenottokanaviaan tai esimerkiksi chatin korvikkeeksi.

9. Reddit

Monelle tuntematon Reddit on yksi internetin esi-isiä sosiaalisuuden saralla. Ulkoisesti vanhalta vaikuttava Reddit on verkon foorum-työkalu, jossa tuntemattomat ihmiset keskustelevat keskenään erilaisista aiheista.

Reddit on hyvä tuntea, sillä sieltä pääsee tutustumaan kanssaihmistensä ajatusmaailmaan ja mietteisiin.

 

asiakaskokemus, asiakaskokemuksen kehittäminen

 

Lue myös artikkelimme: